Dagens industri är mycket entusiastisk över BMW:s nya elbil, BMW iX, som tidningen kallar ”Rolls Roysen på tyska”. Di presenterar och recenserar bilen på ett uppslag i bilagan Weekend den 8 oktober 2021.
Di har provkört och betygsatt BMW iX, som får högsta betyg av alla rena elbilar som tidningen testat. Den finns i två batteriversioner. Instegsmodellen, som kostar från 865 000 kronor, är xDrive 40 med batteri på 71 kWh och räckvidd på 395/425 kilometer WLTP för två- respektive fyrhjulsdrift. Den andra modellen, som har pris från 1 065 000 kronor, är xDrive50 med räckvidd på 586/630 kilometer. Den har bagageutrymme på 500/1 750 liter. Recensenten nämner inte en av BMW:s fördelar: släpvagnsvikt på 2 500 kilogram.
– Med nya iX visar BMW att man är med i matchen mot Tesla, skriver Di.
Reportern utgår från modellen med stort batteri, som jag här summerar med min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ komfort och ljudnivå som i Rolls-Royce
+ supersnabbladdning på 200 kW
+ laddning 10–80 procent på 45 minuter, drygt tio mil på 6 minuter
+ fyrhjulsdrift
+ 0–100 km/t på 4,6 sekunder
+ parkeringssensor som ”gör det omöjligt att backa in i en stolpe”
+ låg genomsnittsförbrukning
+ stor invändigt men mindre utvändigt
+ omfattande infotainmentsystem
+ precis men avslappnad styrning
På minussidan:
– dyr
– inte byggd på ren elbilsplattform
– inget bagageutrymme fram, motorhuven går inte att öppna
– saknar Teslas laddnätverk
BMW iX får 23 av 25 poäng i betyg.
Det finns i år tre helelektriska bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5. Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX och Tesla Model X.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 10 oktober 2021