BYD Seal är en kinesisk elbil med många styrkor, inklusive ett relativt lågt pris. Den utmanar framför allt Tesla Model 3 men också BMW i4 och Hyundai Ioniq 6.
BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”) och är Kinas största tillverkare av elbilar och elbussar. Den är en av hundratalet kinesiska bilmärken, men en av få som de flesta ser som en av vinnarna. Under fjärde kvartalet 2023 gick BYD om Tesla och blev världens största elbilstillverkare. Den är enda kinesiska bil i finalen till Årets bil.
BYD har fem personbilsmodeller – snart sex – på den svenska marknaden: BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Seal, BYD Han och BYD Tang. Till detta kommer transportbilen ETP3. Denna artikel handlar om BYD Seal.
BYD Seal finns i två versioner: tvåhjuldrivna BYD Seal Design och fyrhjulsdrivna BYD Seal Excellence-AWD. Den senare uppfyller rimligt kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem personer, stort bagageutrymme och sannolikt möjlighet till dragkrok med hög dragvik (ska komma senare i år).
BYD har flera fördelar jämfört med de flesta konkurrenter: mycket stor produktion av elbilar, en mer komplett bilfabrik än de flesta, med både batterifabrik, ”egen” batteriteknik LFC och stor tillverkning av batterier åt andra märken. Dessutom tillverkar BYD elmotorer, halvledare, elbussar, ellastbilar och solpaneler.
Dagens industri har testat BYD Seal Design. Di ger den 19 av 25 poäng och ett bra totalomdöme, som vi tolkar som ”tummen upp”. Di ger inte bilen toppbetyg (fem poäng) i någon kategorin, däremot näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt mellanbetyg (tre poäng) i ekonomi.
Di skriver i rubriken: ”Uppstickaren kan bli Årets bil”. Tidningen ser den fyrhjulsdrivna versionen – kostar 30 000 kronor mer och har också större motorstyrka, snabbare acceleration och mer utrustning – som bästa köpet.
Jag har skrivit flera artiklar om BYD på Jörgensval.se: BYD Dolphin halvbra (16 december 2023), BYD Dolphin svag elbil (6 december 2023), BYD Tang har brister (29 juli 2023), Spännande BYD Dolphin (28 maj 2923), Elbilen BYD Han har brister (12 maj 2023), BYD Han håller inte måttet (1 april 2023), BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).
Här är fakta om BYD Seal Design:
√ Bilen är en sedan eller suv.
√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 308 hästkrafter, hk, och vridmoment på 360 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP (fem).
√ Snabbladdningen är 150 kilowatt (kW); ska ladda 10–80 procent på cirka 37 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L, på 3,3 kW. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 84 kilowattimmar, kWh, brutto och 82,5 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,66 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 57 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,9 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 130 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 400 liter, med nedfällda baksätena cirka 1 310 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Den har relativt stort bagageutrymme under huven (frunk) på 53 liter.
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok, men dragkrok ska komma i Sverige. Den kan inte ha taklast.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har stor instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display), vilket dock BYD Seal Excellence-AWD har.
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil sex år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för BYD Seal Design är från 559 900 kronor och BYD Seal Excellence-AWD från 589 900 kronor. Det mesta ingår i respektive version; tillvalen är få.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter till BYD Seal: BMW i4, ”Härlig bil att köra, som bara råkar vara eldriven.”; Hyundai Ioniq 6, ”Effektiv design, bekväm för långkörning och snål drivlina.”; Tesla Model 3, ”Prispressad och uppdaterad för mer komfort än tidigare.”
I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Seal Design, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig
+ bra köregenskaper
+ mycket bra acceleration
+ hög komfort
+ bra säten
+ ombonad interiör med bland annat lädersäten
+ skärmen i mitten går att rotera
+ stor skärm framför ratten
+ tyst, välisolerad
+ välbyggd
+ bra, snabb och precis styrning
+ bra stötdämpare, ”åt det sportigare hållet”
+ batterier som ”är säkra och tål mycket stryk”
+ litiumjärnfosfatbatterier utan nickel och kobolt
+ batterier som har lång livslängd
+ fyrhjulsdrivna versionen bästa valet
På minussidan:
– snabbladdningen godkänd men i minsta laget
– batterierna har lägre energitäthet och väger mer än litiumjonbatterier
– gränssnitt på skärmen är otydligt
– ”inte så sportig man kan tro”
BYD Seal Design får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 9 februari 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: BYD
Artikeln publicerad 9 februari 2024