BYD Seal är en kinesisk elbil i flera versioner, där BYD Seal U aspirerar på att vara suv, men brister i leveransen.
BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”) och är Kinas största tillverkare av elbilar och elbussar. Den är en av få kinesiska bilmärken, som verkar vara vinnare. Under fjärde kvartalet 2023 gick BYD om Tesla och blev världens största elbilstillverkare.
BYD har sex personbilsmodeller – snart sju – på den svenska marknaden: BYD Atto 3, BYD Dolphin, BYD Seal, BYD Seal U, BYD Han och BYD Tang. Till detta kommer transportbilen ETP3. Denna artikel handlar om BYD Seal U, suvversionen av BYD Seal.
BYD Seal finns i fem versioner: tvåhjuldrivna BYD Seal Comfort, BYD Seal Design, BYD Seal U Comfort och BYD Seal U Design samt fyrhjulsdrivna BYD Seal Excellence-AWD.
BYD kallar Seal för suv. Men det är endast BYD Seal Excellence-AWD, som uppfyller rimliga krav på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, möjlighet till dragkrok med hög dragvikt, plats för fem personer och stort bagageutrymme.
BYD har flera fördelar jämfört med de flesta konkurrenter: mycket stor produktion av elbilar, en mer komplett bilfabrik än de flesta, med både batterifabrik, ”egen” batteriteknik litiumjärnfosfat och stor tillverkning av batterier åt andra märken. Dessutom tillverkar BYD elmotorer, halvledare, elbussar, ellastbilar och solpaneler.
Sajten Högsta växeln har testat BYD Seal U Comfort och BYD Seal U Design. Högsta växeln ger den 3 av 5 poäng och ett totalomdöme, som vi tolkar som ”halvbra”. Högsta växel ger inte betyg i olika kategorier, utan bara ett samlat betyg i halvpoängsintervaller.
Högsta växeln skriver i summeringen: ”Medan den har en hel del positiva egenskaper, räcker de inte hela vägen fram.”
Jag har skrivit många artiklar om BYD på Jörgensval.se: BYD Dolphin ganska bra (24 februari 2024), BYD Dolphin halvbra (16 december 2023), BYD Dolphin svag elbil (6 december 2023), BYD Tang har brister (29 juli 2023), Spännande BYD Dolphin (28 maj 2923), Elbilen BYD Han har brister (12 maj 2023), BYD Han håller inte måttet (1 april 2023), BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).
Här är fakta om BYD Seal U:
√ Bilen är en mellanstor suv.
√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 218 hästkrafter, hk, samt vridmoment för Comfort på 310 newtonmeter, Nm, och för Design på 330 Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP (fem).
√ Snabbladdningen är för Comfort 115 kilowatt, kW, och för Design 140 kW; ska ladda 10–80 procent på 43 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L, på 3 kW. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är för Comfort 73 kilowattimmar, kWh, brutto, och 71,8 kWh netto samt för Design 89 kWh brutto och 87 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är för Comfort 1,99 kWh per mil WLTP och för Design 2,05 kWh.
√ Räckvidden är för Comfort 42 mil WLTP och för Design 50 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är för Comfort 9,3 sekunder och för Design 9,6 sekunder.
√ Toppfarten är 175 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är för Comfort 2 120 kilogram och för Design 2 222 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 552 liter, med nedfällda baksätena 1 440 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, men dragvikt på 1 300 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har stor instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil sex år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för BYD Seal U Comfort och BYD Seal U Design är inte klara, men är för Seal Design från 559 900 kronor och BYD Seal Excellence-AWD från 589 900 kronor. Det mesta ingår i respektive version; tillvalen är få.
Högsta växeln nämner ingen specifik konkurrent till BYD Seal U Comfort och BYD Seal U Design.
I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Seal U Comfort och BYD Seal U Design, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ stor
+ effektivt använda utrymmen
+ stort bagageutrymme på 552 liter
+ dedikerad elbilsplattform
+ mycket bra baksätesutrymme och -komfort
+ godkänd räckvidd
+ välkalibrerad gaspedal och bromskänsla
+ bra köregenskaper
+ hög komfort
+ tyst
+ skönt förarsäte med skön körställning
+ bekväm styrning
+ hög säkerhet
+ premiumkänsla om än inte på tysk nivå
+ hög kvalitet på bilen och dess interörmaterial
+ ombonad och lugn interiör, inte överdesignade som i Seal sedan och Dolphin
+ bra familjebil
+ stor skärm i mitten, som går att rotera
+ hög utrustningsnivå
+ ”förvånansvärt robust”
På minussidan:
– hjulen är inte placerade långt ut på bilen
– inget bagageutrymme under huven (frunk)
– låg nyttolast på 410 kilogram
– dålig motorstyrka
– dålig acceleration
– ingen höjd- och lutningsjustering av främre passagerarsätet
– bristande fjädringskomfort, små och skarpa gupp tränger igenom vid låga hastigheter
– ingen fyrhjulsdrift
BYD Seal U Comfort och BYD Seal U Design får 3 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Högsta växelns sajt 3 februari 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: BYD
Artikeln publicerad 6 mars 2024