Franska Citroën satsar på en elbil, som ska ta upp kampen med tyska Volkswagen. Men Citroën ë-C4 Feel förlorar slaget, enligt Dagens Nyheter, som ställt de två bilarna mot varandra.
DN ser VW ID.3 som huvudkonkurrent, men i tävlingen mellan Citroën ë-C4 Feel och Volkswagen ID.3 Pro Performance får tysken tre poäng mer, 22 av 25 poäng. Det är framför allt köregenskaper och komfort, som drar ner betyget. Ingen av dem kan heller ha dragkrok för släp. Bagagevolymen på Citroën ë-C4 Feel är 380/1 250 liter.
Priset startar på 419 900 kronor med privatleasing på 2 999 kronor per månad. Här har fransosen möjligen ett övertag, men samtidigt skriver DN att ”sett till prestandan, utrymmena, laddeffekten och räckvidden framstår ë-C4 som en dyr elbil”.
Trots att Citroën ë-C4 Feel bygger på en ny och ren elbilsplattform (E-CPM), tycker DN att bilen känns föråldrad. DN jämför med VW ID.3 och skriver: ”Citroën ë-C4 är inte bättre på någon punkt.”
I sammanställningen nedan utgår jag från Citroën ë-C4 Feel som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ rymligt baksäte
+ billig
+ mjuk och behaglig fjädring
+ bra utrymmen
+ Apple Carplay och Android Auto
+ förbrukning: 1,6 kWh per mil
På minussidan:
– dålig bakåtsikt
– trista köregenskaper med bland annat okänslig styrning
– låg snabbladdning: 100 kW
– långsam acceleration: 0–100 km/t på 9,7 sekunder
– ingen nätuppdatering (OTA)
– toppfart: 150 km/t
– räckvidd: 35 mil WLTP
– långsam startfunktion
– otydlig växelväljare
– ingen dragkrok för släpvagn
– inget taklast
– dyr i förhållande till vad man får
Citroën ë-C4 Feel får 19 av 25 poäng i testet.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 5 december 2021