Seat har inte varit något framgångsrikt märke i Sverige. Men som elbil, under namnet Cupra, går den bra. Cupra befinner sig på en högre nivå än fossilbilsmodern Seat. Med senaste tillskottet, Cupra Tavascan, befäster Cupra sin position.

Cupra Tavascan delar helelektriska plattformen VW MEB med syskonet Audi, VW och Škoda – dock vill inte VW-koncernen att Cupra Tavascan ska få kalla sig suv. Tillverkningen sker varken i hemlandet Spanien eller i tyska Zwickau, där andra Cupra och VW-syskon tillverkas, utan i Kina. Cupra Tavascan motsvarar VW ID4/ID5.

Cupra Tavascan finns i tvåhjuls- och fyrhjulsdriven version, Cupra Tavascan Endurance respektive Cupra Tavascan VZ. Till detta kommer olika utrustningspaket. Denna artikel handlar om Cupra Tavascan VZ.

Cupra får alltså inte kalla bilen för suv, vilket den är i den fyrhjulsdrivna versionen med kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med där dragvikten är låg (1 200 kilogram); markfrigången är låg och därmed inte suv-aktig.

Jag har skrivit flera artiklar om Cupra på Jörgensval.se: Bra resa: Seat till Cupra Tavascan (31 maj 2024), Cupra Born – bra i basversion (31 oktober 2023), Cupra Born är VW ID.3 (15 september 2022), Seat med sportig Cupra (6 augusti 2022), Cupra Born tuff spanjor (19 december 2021), ”Piggare och argare Cupra” (7 november 2021) och Seat som elbil: Cupra Born (27 oktober 2021).

Dagens Nyheter har testat Cupra Tavascan VZ, och gör – som vi tolkar det – ett försiktigt tummen upp för bilen. Den får 19 av 25 poäng, varav högsta betyg (fem poäng) i kategorin miljön, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och komfort samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi.

Tidningen summerar i rubriken: ”Fartfylld elbil med spansk kryddning”.

Garantier: nybil två år plus tillägg för tre år upp till 9 000 mil samt för fem år upp till 16 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, fri service och vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Grundpriset för Cupra Tavascan VZ är från 654 900 kronor. Olika tillbehörspaket ökar priset rejält.

Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter.

I sammanställningen nedan utgår jag från Cupra Tavascan VZ, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”rolig att köra”
+ ”fin styrkänsla”
+ bra förarassistanssystem
+ många körlägen
+ adaptivt chassi
+ bekväm förarstol
+ komfortabel
+ ”tuff attityd”
+ genomlastningslucka i baksätet
+ paddlar på ratten för bromskraftsåtervinning
+ värmepump
+ uppvärmda säten och uppvärmd vindruta

På minussidan:
– ”något snål räckvidd”
– långsam destinations- och snabbladdning
– dyr
– än dyrare med ”nödvändiga” tilläggspaket

Cupra Tavascan VZ får 19 av 25 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Cupra Tavascan kommer starkt!

Testet publicerades i Dagens Nyheter 24 augusti 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Cupra

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *