De två sydkoreanska syskonföretagen Hyundai och Kia har börjat ta upp konkurrensen inom elbilar med märken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Polestar, Tesla och Volvo. De utvecklar effektiva och attraktiva elektriska drivlinor och ger mycket bil för pengarna. Hyundais nya bil, Ioniq 6, har många styrkor som snabb supersnabbladdning, låg förbrukning, lång räckvidd och långfärdsbilskaraktär men också svagheter.

Dagens industri har testat Hyundai Ioniq 6 och säger i rubriken att denna Ioniq ”toppar formen”, men säger att prismässigt är det tufft mot Tesla Model 3. Ioniq 6 får inte heller betyg som ”bäst-i-test”; den får 19 av 25 poäng.

Hyundai och Kia satsar nu på renodlade elbilsplattformar, E-GMP, för Ioniq 5 och Ioniq 6 respektive Kia EV6 och snart Kia EV9. Hyundai är betydligt större tillverkare och har högre status på hemmaplan. Ändå har Kia blivit det ledande märket i Sverige. I höst kommer EV9, som kan bli ledande på stora suv-marknaden med plats för sju personer; motsvarande stora suv från Hyundai kommer tidigast 2024.

Jag har haft flera artiklar om Hyundais elbilar på Jörgensval.se (min första elbil var Hyundai Ioniq): Ioniq 6 gör klassresa (15 mars 2023), Ioniq 6 spännande bil (11 mars 2023), Ioniq 5 utmanar Tesla (17 april 2022), Ioniq 5 – mycket bra köp (7 augusti 2021), Ioniq 5 – framtidssnabbladdare (6 augusti 2021) och ”Ioniq 5 sticker ut hakan” (30 juli 2021).

Ioniq 6 är den tredje modellen i helelektriska Ioniq-serien. Hyundais mål är att sälja enbart helt elektriska bilar i Europa i en nära framtid. Fram till 2030 ska Hyundai lansera elva nya elbilar.

Dagens industri har testat Hyundai Ioniq 6 i modellen med stort batteri och bakhjulsdrift, men säger i artikeln också att den testade bilen har fyrhjulsdrift. Mot den bakgrunden anger vi värden för båda modellerna i den längre artikeln.

Priset för Hyundai Ioniq 6 är ännu inte klart i Sverige, men Di tror att priset börjat på drygt 600 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket, som gör bilen dyrare.

Vilka bilar konkurrerar Hyundai Ioniq 6 med? Dagens industri nämner tre bilar: BMW I4, Polestar 2 och Tesla Model 3.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hyundai Ioniq 6 med stort batteri och bakhjulsdrift, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ effektiv drivlina med låg förbrukning
+ snabb supersnabbladdning med 800-voltsystem
+ lång räckvidd
+ hög komfort
+ olika körlägen med rappt sportläge
+ bra avvägning mellan digitala och analoga knappar
+ batteriet är batteribank som man kan driva elprylar med
+ head-up-display
+ bra adaptiv fjädring
+ tyst även i hög fart
+ bra säten som är bekväma och går att fälla (tillval)
+ rymlig invändigt, både fram och bak
+ kan ha dragkrok
+ automatiserad laddning med ”plug-and-charge” till anslutna laddstationer

På minussidan:
– dåliga digitala backspeglar (tillval)
– bagageutrymmet har liten öppning
– högt pris jämfört med Tesla Model 3

Hyundai Ioniq 6 får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 24 mars 2023 (bakom betalvägg)f

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Läs hela artikeln på Hyundai Ioniq 6 ”toppar formen”!