Kia är först ut med en fyrhjulsdriven suv med plats för sex eller sju passagerare och mycket hög dragkapacitet. Andra märken kommer efter, men finns inte för snar leverans. Dagens Nyheter har testat bilen och konstaterar att i dag ”står den i princip utan direkt motstånd”. Enda direkta motståndare på marknaden är Tesla Model X, men då kostar den betydligt mer.
Kia EV9 utmanar både Tesla Model X (snarare än Y), Volvo EX90 och flera av de tyska prestigemärkenas ”värstingmodeller”. EV9 har flera fördelar i sin kategori, stor suv. Kia EV9 är verkligen en stor bil – 502 centimeter lång, 198 centimeter bred och 178 centimeter hög – och tung bil (2 569 kilogram). Storleken märks i bland annat utrymme och tyngden i dragkapacitet (2 500 kilogram).
Kia EV9 delar plattform, E-GMP, med Kia EV6 och syskonföretaget Hyundai Ioniq 5.
Bilen kommer i tre versioner i Sverige, alla med fyrhjulsdrift, stort batteri (99,8 kilowattimmar, kWh) och tre sätesrader. Action och Advance är grundmodellerna, som ännu inte är prissatta och beställningsbara i Sverige. Här finns bara ”värstingmodellen”, GT Line.
Kia EV9 har även funktioner, som inte kommer till den svenska marknaden: illuminerad grill, lidarradar och självkörande på nivå tre, digitala backspeglar, bakhjulsdriven modell och mindre batteri på 76,1 kWh.
Jag har skrivit många artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se: Kia EV9 utmanar (29 mars 2023), Kia Niro EV bra men dyr (4 februari 2023), Kia EV6 GT som en el-Porsche (19 december 2022), Kia Niro elbil växlar upp (20 november 2022), Kia EV6 och Tesla Y i envig (3 oktober 2022), Kia EV6 GT vass elbil (28 augusti 2022), Kia Niro EV starkt alternativ (2 juli 2022), Kia EV9 utmanar Tesla Y (1 april 2022), ”Kia gasar mot framtiden” (5 novemberer 2021), ”Kia på ny nivå” (22 oktober 2021), ”Kia EV6 en av bästa elbilarna” (16 oktober 2021), Ioniq 5 och Kia EV6 bra val (23 maj 2021) och Kia EV 6 mycket bra val (9 maj 2021).
Dagens Nyheter har testat Kia EV9 GT Line 384 hk AWD med sex säten och gör den i praktiken till ”bäst-i-test”, även om den inte får mer än 20 av 25 poäng. Den får högsta poäng (fem) i säkerhet och komfort, näst högst (fyra poäng) i miljö och medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper och ekonomi.
DN summerar intrycket i rubrik och artikelns början: ”Elbilen för en större familj saknar riktig konkurrens” respektive ”Kia EV9 är den mest emotsedda elbilen just nu […] det finns ingen annan elbil som är så rymlig, har så bra batteri- och laddteknik och är så billig just nu.” Slutklämmen är: ”EV9 övertygar på i stort sett alla punkter.”
Dagens Nyheter nämner två konkurrenter till Kia EV9: Volvo EX90 och Tesla Model X.
Här är fakta om Kia EV9 GT Line 384 hk AWD 6-sits, som börjar levereras i Sverige i oktober 2023. Modellerna Action och Advance kommer något senare.
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 384 hästkrafter (hk), varav 192 hk fram och 192 hk bak, samt vridmoment på 700 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har tre sätesrader med totalt sex eller sju sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med sannolikt högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng), dock ännu inte testad.
√ Snabbladdningen är på 240 kW; laddar 239 kilometer på 15 minuter. Växelströmsladdningen är på 11 kW.
√ Bilen har ström till extern enhet på 3,6 kW, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 99,8 kilowattimmar (kWh) brutto och 95 kWh netto.
√ Förbrukningen är 2,28 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 49,7 mil WLTP
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder.
√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.
√ Vikten är 2 569 kilogram.
√ Bagageutrymmet är på 312 liter, med två nedfällda baksätesrader 2 318 liter. Bilen har ett litet bagageutrymme under huven (frunk) på 30 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 2 500 kilogram dragvikt, och taklast på 100 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten och head-up-display.
√ Garantierna är: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.
√ Priset för Kia EV9 GT Line 384 hk AWD 6-sits är 889 900 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få. Alternativ med lägre utrustningsnivåer kommer före 2023 års slut.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV9 GT Line 384 hk AWD 6-sits, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ stora utrymmen för passagerare
+ enormt lastutrymme med nedfällda baksäten
+ hög komfort
+ snabb supersnabbladdning och 800-voltsteknik
+ trådlös laddning för mobiler
+ stora förvaringsfack i mittkonsol
+ bra avvägning mellan fysiska knappar och digitala reglage
+ främre lastutrymme (frunk)
+ relativt billig
+ lätt och direktverkande styrkänsla
+ lätt och pigg fjädring och stöddämpning
+ ström till extern enhet på 3,6 kW, batteribank, V2L
På minussidan:
– hög förbrukning
– ”oblyg design”
– stort, resurskrävande batteri
– inte helt logiska menysystem
– små och nästan osynliga knappar för vissa funktioner
– alla hjälpsystem fungerar inte på denna förseriebil
Kia EV9 GT Line 384 hk AWD 6-sits får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 16 september 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Kia
Artikeln publicerad 16 september 2023