Kinesiska Xpeng är en kompetent elbil från Kina. Efter floppen med Xpeng P5, som inte gick att köpa, kommer nu bolaget med Xpeng P7 AWD Performance, som är en spännande bil. En del tycker att det är Kinas bästa elbil.
Xpeng P5 kom 2020 och blev en totaltflopp. Xpeng valde efter en tid att dra in modellen. Nu kommer Xpeng P7, som får desto bättre omdömen.
Jag har skrivit några artiklar om XPengs modeller på Jörgensval.se: Kinesiska Xpeng G9 bra suv (27 april 2023), Kinesiska XPeng P7 överraskar (8 februari 2023), XPeng P5 inte ny Tesla (31 maj 2022), XPeng P5 når inte fram (21 maj 2022) och Svag kinesisk utmanare om Xpeng P5 (14 maj 2022).
Sedanerna Xpeng P7 och Xpeng P5 har tydlig inspiration från Tesla Model S. Suven Xpeng G9 är mer att likna vid Tesla Model X eller den något mindre och enklare Tesla Model Y. Xpeng vill ta upp konkurrensen med etablerade premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz och Porsche.
Sedanen Xpeng P7 finns i tre versioner: XPeng P7 AWD Performance, XPeng P7 RWD Long range och Xpeng P7 Wing Edition. Suven Xpeng G9 finns även den i tre versioner: Xpeng G9 AWD Performance, Xpeng G9 RWD Long range och Xpeng G9 RWD Standard range.
Dagens PS Högsta växeln har provkört bilen och är mycket imponerad: ”Xpeng P7 är tveklöst en av de mest imponerande Kinabilarna på marknaden just nu.” I rubriken höjer sajten bilen än mer till skyarna: ”Xpeng P7 – den bästa kinesiska elbilen just nu?”.
Här pratar vi alltså om en bil, som kvalar in i kategorin bäst-i-test, även om den inte får högsta eller näst högsta betyg.
Här är fakta om sedanen Xpeng P7 AWD Performance.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 473 hästkrafter och vridmoment på 757 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fem stjärnor i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen är på 175 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.
√ Batteriets storlek är 82,7 kilowattimmar netto och 86,2 kWh brutto. Räckvidden är 50,5 mil WLTP. Förbrukningen är 1,92 kWh per mil.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,1 sekunder. Toppfarten är 200 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 440 liter, baksätet går inte att fälla ner för att få större bagageutrymme. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men ingen head-up display.
√ Garantierna är: nybil sju år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri oklart.
√ Priset för Xpeng P7 AWD Performance är från 669 900 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.
Vilka bilar konkurrerar Xpeng P7 AWD Performance med? Dagens PS Högsta växeln nämner fem konkurrenter: BMW i4, Nio ET7, Tesla Model S, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.7.
I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng P7 AWD Performance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ imponerande hög kvalitet
+ sportig approach med mjuka linjer och snabb reaktion
+ bra väghållning
+ snabb acceleration
+ bra supersnabbladdning
+ bra infotainmentsystem
+ ”fullproppad med diverse säkerhetssystem”
+ rymligt framsäte
+ styv fjädring men bekväm
På minussidan:
– inte särskilt upphetsande design
– dåligt med nästan bara digitala funktioner
– dålig funktion som varnar när man överstiger hastighetsbegränsningen
– trångt baksäte, minimalt benutrymme och väldigt begränsat huvudutrymme
– litet bagageutrymme
– ”styrningen är helt död”
– bristande bromskänsla
Xpeng P7 AWD Performance får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerade på sajten Dagens PS Högsta växeln 2 maj 2023.
Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 4 maj 2023