Kineserna svämmar över den europeiska marknaden med nya elbilar. Många är okända. Ett helt nytt tillskott är bilen Atto 3 från tillverkaren BYD, Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”), som är Kinas största tillverkare av elbilar.
Om man heter Bygg dina drömmar som bilmärke, är det ett namn som förpliktar. BYD imponerar inte på Dagens Nyheter, som har testat bilen och summerar intrycket i rubriken: ”Snabb leverans ska få köpare att blunda för nackdelarna”. Dessa är främst dålig räckvidd och långsam snabbladdning.
Vi har tidigare skrivit om Svenska Dagbladets test av bilen, där den fick bättre omdöme: Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).
BYD Atto 3 har en batteriteknik, som är intressant i de kyligare delarna av världen, LFC, litium-järn-fosfat. Den klarar kyla bättre än den vanliga batteritekniken NMC, nickel-mangan-kobolt. Dessutom har BYD egen råvaruförsörjning till batterierna och egen batteritillverkning. Till detta kommer egen halvledarproduktion. Sammantaget gör det att leveranstiderna på BYD:s bilar är korta.
BYD Addo 3 är en utmanare till Volkswagen ID.3 och ID.4 samt till uppdaterade Kia Niro EV. Storleksmässigt är den ungefär som Kia Niro EV. DN jämför den främst med Volvo C40 Recharge.
BYD kommer senare med två andra modeller, Han (utmanar Tesla Model S och 3 samt Polestar 2) och Tang (sjusitsig suv).
BYD Atto 3 kallar sig suv men har klen dragkrok och ingen fyrhjulsdrift.
Först något om BYD. Företaget har byggt bilar sedan 2002 och har en produktionsvolym på 600 000 elbilar per år. BYD är världens tredje största tillverkare av bilbatterier (LFG) efter CATL och LG; bland batterikunderna finns bland andra Ford, Tesla och Toyota. BYD producerar både elbilar, lastbilar och bussar – inklusive Londons moderna, röda dubbeldäckare. BYD är, med andra ord, en erfaren fordonstillverkare, som också har egen, unik kunskap om batterier.
Här är lite fakta om BYD Atto 3 med framhjulsdrift:
Snabbladdningen är på 88 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.
Batteriets storlek är 58 kWh netto och 60,5 kWh brutto. Räckvidden är 42 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,52 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,3 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 440 liter, med nedfällda baksäten 1 338 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
BYD Atto 3 har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 750 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, dödavinkelvarnare och kollisionsvarnare.
Priset för BYD Atto 3 är 534 900 kronor. Privatleasingpriset är 5 495 kronor per månad (tre år, 1 000 mil per år), som för de första bilarna var 1 500 kronor lägre. Det mesta är inkluderat i grundpriset.
DN nämner en specifik konkurrenter till BYD Atto 3: Volvo C40 Recharge.
I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Atto 3 med framhjulsdrift som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ korta leveranstider
+ pris
+ bra innerutrymmen
+ energieffektiva batterier (LFG)
+ batterier ger bra räckvidd vid kyla
+ tyst
+ stort bagageutrymme för storleken
+ bra acceleration
På minussidan:
– dålig räckvidd
– långsam snabbladdning
– högt vindbrus
– ingen enpedalskörning
BYD Atto 3 får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 3 december 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: BYD
Artikeln publicerad 4 december 2022