Organisationen Gröna bilister fortsätter att utse Årets elbil, som den gjort sedan 1999. I år har organisationens expertjury vaskat fram sju finalister – alla elbilar – av fyrtio nominerade bilmodeller. Miljöbästa Bil 2021 blev Škoda Enyaq med det mindre batteriet, med Polestar som vinnare i livscykelanalys och transparens.
– Finalfältet är mycket starkt. Vi gläds åt den snabba utvecklingen på elbilsmarknaden. Nu finns konkurrenskraftiga elbilar i alla storleksklasser, sa Per Östborn, projektledare för Miljöbästa Bil 2021, innan han avslöjade vinnaren.
Juryns motivering till att utse Škoda Enyaq 60 kWh är:
”Skoda Enyaq visar att elbilen inte längre är en uppoffring och att den som tidigare avvisat eldrift får tänka om. Här finns stora utrymmen och hög komfort, möjligheten att dra tunga lass, rejäl räckvidd och möjlighet till bra snabbladdning. Säkerheten är på topp och prislappen är rimlig. Enyaq har en mycket god totalekonomi — långt bättre än för likvärdiga alternativ med förbränningsmotor. Bilen passar lika bra för företag, kommuner som för en aktiv familj och finns även i fyrhjulsdrivna utföranden. Vi förutspår att Miljöbästa Bil 2021 Skoda Enyaq blir en riktig Sverigefavorit.”
Polestar 2 knep priset som vinnare i livscykelanalys och transparens. Juryn motiverar:
”Polestar är det enda bilmärket som publicerar ambitiösa livscykelanalyser av alla sina elbilsmodeller och låter transparens om biltillverkningen vara en bärande del i sin marknadsföring. De uppmuntrar bättre spårbarhet i leveranskedjan för att förhindra rovdrift på människor och miljö vid utvinning av råvaror till batterier och elmotorer. De påtalar bristen på öppenhet i branschen och utmanar andra biltillverkare att bli mer transparenta. Polestar är en sann föregångare – just en sådan bilindustrin behöver i detta kritiska skede när elektrifieringen tar fart.”
Prisutdelningen skedde den
Finalisterna var:
• Hyundai Ioniq electric
• Hyundai Kona electric
• Kia e-Niro
• Peugeot e-Traveller
• Škoda Enyaq (60 kWh)
• Tesla Model 3 (två- eller fyrhjulsdrift)
• VW ID.4 (52 kWh)
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 22 juni 2021
Uppdaterad 18 oktober 2021