Xpeng är definitivt en kinesisk elbilstillverkare att lägga på minnet. Den floppade totalt med Xpeng P5, som alla motorjournalister skrivit om, kommer nu igen med en stor och bra suv, Xpeng G9. Denna artikel handlar om ”värstingversionen”, Xpeng G9 Performance AWD, även omnämnd som Xpeng G9 AWD Performance.
Jag har skrivit flera artiklar om Xpeng på Jörgensval.se: Xpeng G9 AWD mycket bra suv (3 juni 2023), Xpeng G9 bra suv (19 maj 2023), Xpeng P7 bästa elkines? (4 maj 2023), Kinesiska Xpeng G9 bra suv (27 april 2023), Kinesiska XPeng P7 överraskar (8 februari 2023), XPeng P5 inte ny Tesla (31 maj 2022), XPeng P5 når inte fram (21 maj 2022) och Svag kinesisk utmanare om Xpeng P5 (14 maj 2022).
Xpeng P5 blev totaltflopp. Xpeng P7 i en uppdaterad version fick bättre mottagande. Xpeng G9 får ett riktigt bra mottagande bland motorjournalister; den utmanar premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och Volvo – men riktar in sig på Tesla.
Xpeng G9 AWD Performance har två tydliga konkurrenter, den dyrare Tesla Model X och billigare Tesla Model Y. Xpeng G9 AWD Performance är biltillverkarens flaggskepp, men bilen finns också i två bakhjulsdrivna versioner, Xpeng G9 RWD Long Range och RWD Standard Range.
Xpeng G9 AWD Performance är den enda av de tre Xpeng G9-modellerna, som kan göra anspråk på att vara en riktig suv: kraftfull motor, fyrhjulsdrift, hög markfrigång och rejäl dragkroksvikt.
Dagens Nyheter har testat Xpeng G9 AWD Performance och ger den relativt högt betyg, 18 av 25 poäng. Den får inget toppbetyg i någon kategori. Detta faktum plus totalbetyget gör att bilen rimligen hamnar i kategorin direkt under ”bäst-i-test” för stora suvar. DN frågar i slutet av artikeln: ”Är marknaden intresserad av det kinesiska märket som lanserar sig med högre priser än Tesla?”
Svenska Dagbladet ger den i sin test, som jag skriver om i Xpeng G9 AWR mycket bra suv, 30 av 36 poäng (motsvarande knappt 21 av 25 poäng) och gör den därmed till bäst-i-test. Dagens industri, vars test jag skriver om i Xpeng G9 bra suv, lägger sitt betyg mitt emellan SvD och DN med 19 av 25 poäng.
Här är fakta om suven Xpeng G9 AWD Performance.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 551 hästkrafter och vridmoment på 717 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men ska klara kraven för högsta betyg.
√ Snabbladdningen är på 300 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L.
√ Batteriets storlek är 93 kilowattimmar netto och 98 kWh brutto. Räckvidden är 52 mil WLTP. Förbrukningen är 2,13 kWh per mil.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,9 sekunder. Toppfarten är 200 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 660 liter, med nedfällt baksäte 1 576 liter. Bilen har stort bagageutrymme under huven (frunk) på 71 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 500 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och liten meny framför föraren men ingen head-up-display.
√ Garantierna är: nybil sju år eller 16 000 mil för beställningar 2023, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, assistans fem år och batteri åtta år.
√ Priset för Xpeng G9 AWD Performance är från 829 900. För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.
Dagens Nyheter nämner två konkurrenter till Xpeng G9 AWD Performance: Tesla Model Y och bakhjulsdrivna Xpeng RWD.
I sammanställningen nedan utgår jag från Xpeng G9 AWD Performance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ imponerande utrymmen
+ bra komfort
+ trevliga köregenskaper
+ stora skärmar
+ stort bagageutrymme
+ mycket bra supersnabbladdning
+ kraftfull motor
+ fin interiör
+ bra luftfjädring
+ tyst
+ mycket bra baksäte
+ imponerande säkerhet
+ hög teknisk nivå
+ full uppdatering över nätet (OTA)
På minussidan:
– högt pris
– ”uppträder bitvis lite stirrigt”
– ingen 60/40-delning av baksätet
– ingen genomlastningslucka i baksätet
– ”vågar man köpa en nyetablering?”
– ingen head-up-display
– osäkert andrahandsvärde
Xpeng G9 AWD Performance får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 17 juni 2023 (bakom betalvägg).
Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 18 juni 2023