Smart #1 är en liten elbil, men är modellen lika smart som namnet säger? Dagens industri har testat Smart #1.

Dagens industri dissar gamla Smart, senare omdöpt till Smart fortwo, en bil för två personer; den ”såg ut som en låda på hjul”. Nu kallar tidningen Smarts nya modeller – vilka är små men stora nog för två sätesrader och bagage – för ”nära släkt med Volvo EX30 och rymliga nog för den lilla familjen”. Bilen delar också SEA-plattform med Volvo EX30 och Zeekr X.

Elbilen Smart är sedan 2019 samägt av Mercedes-Benz och kinesiska Geely Holding. Tidigare var det ett samarbete mellan klocktillverkaren Swatch och Mercedes-Benz. Namnet speglar detta: ”S” som i Swatch, ”m” som i Mercedes, ”art” som konst.

Nu har Smart vuxit och finns i två modeller: Smart #1 och Smart #3. Smart #1 finns i flera versioner: Smart #1 Pro, Smart #1 Pro +, Smart #1 Premium, Smart #1 Pulse AWD och Smart #1 Brabus AWD. Alla utom instegsmodellen har större batteri och räckvidd (40–44 mil), men också högre pris, från 419 000 kronor för Smart #1 Pro till 534 900 kronor för Smart #1 Brabus AWD.

Smart kallar bilen suv, vilket den är i versionen AWD med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok med 1 600 kilograms dragvik. Bagageutrymmet är dock litet.

Dagens industri har testat Smart #1. Den ger bilen 18 av 25 poäng; den får inte toppbetyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort och säkerhet samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi och bilkänsla. Betyget räcker inte till ”tummen upp”, eftersom pris/andrahandsvärde och bilkänsla drar ner omdömet.

Dagens industri summerar: ”Rund cityklassiker i större kostym.”

Tidningen nämner fyra specifika konkurrenter till bilen: Renault Scenic, ”Årets bil 2024. Större, mer praktisk och mer konventionell elbil”; Tesla Model 3, ”Jo faktiskt. Längre räckvidd, större utrymmen, men inte så mycket dyrare”; Volvo EX30, ”En mycket nära släkting, mer avskalad interiör, och ironiskt nog mindre än Smart”; Zeekr X, ”lyxigare och mer ombonad”.

Jag har haft tre artiklar om Smarts elbilar på Jörgensval.se: Smart inte så smart val (21 januari 2024), Smart elbil når inte ända fram (15 januari 2023) och Smart elbil för två (4 november 2022).

Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.

Priset för Smart #1 är från 419 900 kronor. Det finns gott om tillval, som ökar priset.

I sammanställningen nedan utgår jag från Smart #1 Pro, som jag tolkar att testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”kul körning”
+ ”bra känsla bakom ratten”
+ godkänd snabbladdning
+ bekvämt baksäte
+ rymligare än Volvo EX30
+ praktisk användbarhet, bättre komfort och riktig bilkänsla jämfört med tidigare Smart
+ bagageutrymme för laddkabel under huven (frunk)
+ bra formspråk
+ ”lekfull interiört”
+ instrumentering framför ratten

På minussidan:
– kort räckvidd
– litet bagageutrymme
– märkliga proportioner
– obekväma framstolar med kort sittdyna
– relativt dyr och osäkert andrahandsvärde

Smart #1 får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 12 april 2024 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på Är Smart smart val?

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *