Begagnad Tesla Y dyr men bra

Den amerikanska biltillverkaren Tesla expanderar med nya bilfabriker, utbyggd kapacitet i befintliga, nya varianter av sina modeller och sänkta priser. Det gör att det numera går att köpa suven Tesla Model Y riktigt billigt. Begagnatpriset är lägre än nypris, men inte så mycket.

I dag kom nyheten att Tesla Model Y är den överlägset mest säljande elbilen och bilen överhuvud taget hittills i år. Tesla Model Y finns i flera versioner: fyrhjulsdrift (AWD/dual motor) och bakhjulsdrift (RWD), standardräckvidd och lång räckvidd (long range, LR) samt supersnabb (Performance).

Tesla Model Y long range dual motor är ”värstingversionen” vid sidan av Performance. Båda lever upp till kravet på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfulla motor, rejält bagageutrymme, höga markfrigång och rejäl dragkroksvikt.

Dagens Nyheter har testat Tesla Model Y med fyrhjulsdrift och lång räckvidd, där testet fokuserar på begagnad bil. Därför får testet inget betyg, men DN summerar intrycket i rubriken: ”Dyr – men alla laddare gör ändå Model Y till en vinnare”.

Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).

Här är fakta om Tesla Model Y AWD LR.

√ Bilen är en suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 441 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 420 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 170 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 27 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Teslas motsvarighet till Plug & charge.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri på 82 kilowattimmar, kWh, brutto och 75 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1,69 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 54,2 mil WLTP.
√ Toppfart 217 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,1 sekunder
√ Tjänstevikt 2 003 kilogram.
√ Maxlast 315 kilogram, högre på senare årgångar.
√ Bagageutrymme 854 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 2 158 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken) stort.
√ Bagageutrymme under huven (frunk) 117 l.
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 600 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 475 x 192 x 162 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display.
√ Ingen Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, skyddssystem fem år eller 10 000 mil, batteri och drivenhet åtta år eller 19 000 mil.
√ Priset för en begagnad fyrhjulsdriven Tesla Model Y LR är cirka 630 000 kronor för 2023 års modell, cirka 600 000 kronor för 2022 och cirka 570 000 kronor för 2021, alla under förutsättning gott skick och max 1 500 mil per år.

DN nämner två specifika konkurrenter till en begagnad Tesla Model Y AWD LR: Tesla Model 3 och Kia EV6.

I sammanställningen nedan utgår jag från Tesla Model Y AWD LR, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra utrymmen
+ smidig pekskärm
+ Teslas marknadsledande nätverk av snabbladdare
+ bra lastutrymme med fack för laddkablar på sidorna
+ lastutrymme fram (”frunk”)
+ två platser för att ladda mobilen trådlöst
+ rimligt prissatta reservdelar
+ omfattande uppdatering av mjukvara (OTA)
+ kvick styrning
+ bra chassi

På minussidan:
– medelmåttig bil med högt begagnatpris
– hård fjädring
– stötig gång på ojämn väg
– högt vägljud
– problem med vissa uppdateringar av mjukvara
– få verkstäder
– endast verkstadsbesök via app med ibland långa svarstider
– kräver ständiga styringrepp på motorväg för att hålla rak kurs
– medelmåttiga hel- och halvljus
– problem med styrleder på bilar tillverkade juni 2020–november 2021
– problem med länkarmar på bilar tillverkade januari 2020–juni 2021

Tesla Model Y AWD LR får inga poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 9 september 2023 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 21 september 2023
Uppdaterad 13 september 2024