I Volkswagenfamiljen, med sina många märken, har Seat varit sist på elbilsbollen. Men den första elbilen, där Seat byter namn till Cupra, och ger bilen namnet Cupra Born, är bättre än syskonet Volkswagen ID.3!
När Cupra kom till den svenska marknaden, hade det fortfarande sitt spanska ursprung i namnet, Seat El Born. Nu heter den Cupra, som snabbt har blivit ett mycket starkare varumärke än Seat. Born har inget med födelse att göra, utan är kopplat till en stadsdel i Seats och Cupras födelsestad, Barcelona.
Cupra delar den helelektriska MEB-plattform med syskonet Audi, VW och Škoda. Tillverkningen sker inte i hemlandet Spanien, utan i tyska Zwickau, där också VW-syskonen ID produceras. Nästa alla är överens om att Cupra Born är ett bättre val än syskonbilen Volkswagen ID.3.
Cupras basversion med 45 kilowattimmars batteri och 150 hästkrafter säljs inte i Sverige. Här är grundversionen Cupra Born, som finns med stor motor och stort batteri (Cupra Born e-Boost) eller liten motor och litet batteri (Cupra Born). Sedan finns tilläggspaket och större fälgar än 18-tumsdäck.
Jag har skrivit några artiklar om Cupra på Jörgensval.se: Cupra Born är VW ID.3 (15 september 2022), Seat med sportig Cupra (6 augusti 2022), Cupra Born tuff spanjor (19 december 2021), ”Piggare och argare Cupra” (7 november 2021) och Seat som elbil: Cupra Born (27 oktober 2021).
Gröna Mobilister har testat Cupra Born och gör tummen upp för bilen i sin grundversion, visserligen utan betyg, men med ett samlat omdöme, som jag skulle klassa som nära nog bäst-i-test. Jämfört med syskonet Volkswagen ID.3 är den mycket bättre: ”Valet mellan Born och ID3 är lätt: Cupran är roligare, snyggare, trevligare att köra, mindre vanlig och är snarast billigare än Volkswagens motsvarighet.”
Gröna Mobilister föredrar grundmodellen, Cupra Born: ”Till en rimlig prislapp är Born ett fint val på elbilsmarknaden, bekräftat av flera Årets Testbil-utmärkelser både i Sverige och utomlands.”
Grundpriset för Cupra Born e-Boost är från 541 900 kronor och för Cupra Born 507 900 kronor. Det finns tillbehörspaket, som ökar priset.
Gröna Mobilister nämner fyra specifika konkurrenter: MG 4, ”Kul, mycket prisvärd halvkombi med sportiga ambitioner”; Renault Mégane E-Tech, ”Mitt val för Miljöbästa Bil 2023”; Tesla Model 3, ”Överväger du en maxutrustad Born, är Tesla 3 inte så mycket dyrare.”; Volkswagen ID.3, ”Men bara om du hittar den till bra pris, den är sämre”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Cupra Born, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ rolig
+ snyggare och tuffare än syskonet Volkswagen ID.3
+ pigg och snabb acceleration
+ rymlig
+ komfortabel
+ lyxig inredning
+ smidig stadsbil
+ hög säkerhet med bra filhållningsassistent
+ pris
+ bra, sportigt skålade framstolar med integrerade nackstöd
+ växelväljare på ratten
+ rymligt baksäte
+ mycket bra takhöjd i framsätena
+ bra navigator
+ bra erbjudande under tre år med hemmael från Skellefteå Kraft
+ toppversionen har ”e-Boost”, 27 hk extra i 30 sekunder om batterierna är 23–50 grader och laddningen är över 55 procent
På minussidan:
– ingen dragkrok
– ingen taklast
– långsam snabbladdning och ingen 22-kW-laddning
– delvis dålig förarmiljö
– viss säkerhetsutrustning fungerar dåligt
– instrumentpanel där allt är i pytteformat
– skärm som laggar rejält
– usla touchsensorer på ratten istället för knappar och vred
– usel röststyrning, ”den fattar nästan inget man säger”
– instängt baksäte med breda C-stolpar och liten bakruta
– låg takhöjd i baksätet
– svårlastat bagageutrymme med skarv vid fällda baksäten
– ingen dragkrok
– ingen taklast
– ingen utrymme under huven (frunk) trots bakhjulsdrift
– ingen sportbil, trots tal om att den är det
– få lägen på bromkraftsåterföringen
– få lägen och liten skillnad mellan körlägena
– ingen möjlighet till individuella inställningar av fjädring, styrning, luftkonditionering och gasrespons
– dålig runtomsikt
– dålig adaptiv farthållare med skyltavläsning som oacceptabelt ofta har fel
– e-Boost-utförandet ger för få hästar för kort tid till för högt pris
Gröna Mobilister ger inga poäng i sina tester.
Testet publicerades på sajten Gröna Mobilister 26 september 2023.
Läs hela artikeln på Cupra Born – bra i basversion!
Jörgen Bengtson
Foto: Cupra