Vilken stor elsuv är bästa köpet? Den frågan ställer sig många, som har stor familj, vill ha plats för hund, behöver stort bagageutrymme eller vill kunna koppla på stort släp. Om man lägger till att suven inte får kosta för mycket, är Kia EV9 en väldigt stark kandidat, med ett instegspris på strax över 800 000 kronor.
Kia EV9 finns i tre versioner: basbilen Kia EV9, Kia EV9 Plus och Kia EV9 GT Line. Denna artikel handlar om Kia EV9 GT Line, men vi anger också fakta om de två billigare versionerna.
Kia kallar bilen en suv, vilket den i högsta grad också är, även i basversionen: bilen har fyrhjulsdrift, kraftfull motor, dragkrok med mycket hög dragvikt och hög markfrigång.
Dagens Nyheter har testat Kia EV9 GT Line i en jämförelse med Audi Q8 55 e-tron Quattro S Line, som inte har någon bil som prismässigt kan konkurrera med Kia EV9. DN gör tummen upp för Kia EV9 GT Line, som får 20 av 25 poäng i testet. DN ger högsta betyg (fem poäng) i kategorin komfort, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och miljö samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi.
DN summerar: ”Kia EV9 erbjuder något ingen annan elsuv i nuläget har: plats för hela familjen.”
Jag har skrivit många artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se: Kia EV9 får bra betyg (1 december 2023), Kia EV9 bra, men… (25 november 2023), Kia Niro EV bra men för dyr (21 november 2023), Kia EV9 imponerar (15 november 2023), Kia EV9 mycket bra bil (11 oktober 2023), Kia EV9 bra suv för sex (16 september 2023), Kia EV9 utmanar (29 mars 2023), Kia Niro EV bra men dyr (4 februari 2023), Kia EV6 GT som en el-Porsche (19 december 2022), Kia Niro elbil växlar upp (20 november 2022), Kia EV6 och Tesla Y i envig (3 oktober 2022), Kia EV6 GT vass elbil (28 augusti 2022), Kia Niro EV starkt alternativ (2 juli 2022), Kia EV9 utmanar Tesla Y (1 april 2022), ”Kia gasar mot framtiden” (5 november 2021), ”Kia på ny nivå” (22 oktober 2021), ”Kia EV6 en av bästa elbilarna” (16 oktober 2021), Ioniq 5 och Kia EV6 bra val (23 maj 2021) och Kia EV 6 mycket bra val (9 maj 2021).
Här är fakta om Kia EV9 GT Line:
√ Bilen är en stor suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 384 hästkrafter, hk, varav 192 hk fram och 192 hk bak
√ Vridmoment för GT Line på 700 newtonmeter, Nm, och för övriga varianter på 600 Nm.
√ Tre sätesrader, sex eller sju sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 210 kilowatt, kW, 800-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 24 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 3,6 kW.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 99,8 kilowattimmar, kWh, brutto och 95 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 2,22 kWh per mil WLTP med 19-tumsdäck och 2,28 kWh med 21-tumsdäck.
√ Räckvidd 51,2 mil WLTP med 19-tumsdäck och 50,5 mil med 21-tumsdäck.
√ Toppfart 200 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t för GT Line 5,3 sekunder och för övriga varianter 6,0 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 723 eller 2 697 kilogram beroende på konfiguration med sju eller sex säten.
√ Maxlast 640 kilogram.
√ Bagageutrymme 333 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 2 320 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken) minimalt.
√ Bagageutrymme under huven (frunk) 52 l.
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 2 500 kg.
√ Taklast 100 kg för GT Line och 75 kg för övriga varianter.
√ Längd–bredd–höjd: 502 x 198 x 176 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.
√ Priset för Kia EV9 är 807 900 kronor, för Kia EV9 Plus 837 900 kronor och för Kia EV9 GT Line med sju säten 877 900 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.
Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till Kia EV9 GT Line, där DN jämför de två bilarna i testet: Audi Q8 55e-tron Quattro S Line.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV9 GT Line med sju säten, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra komfort på alla sittplatser
+ mycket stort bagageutrymme och utrymme i övrigt
+ tre stolsrader
+ sitter högt, bra runtomsikt
+ bred och bekväm förarstol
+ mjukt och välbalanserat chassi
+ behaglig att köra, även när det är trångt, trots storleken
+ mycket snabb acceleration och kraftfull motor
+ mycket högt andrahandsvärde
+ stor potential som sjusitsig elbil
+ låga reservdelspriser
+ relativt billig försäkring
+ mycket stort bagageutrymme, ”här kan du få plats med en säng”
+ bagageutrymme under huven (”frunk”)
På minussidan:
– hög energiförbrukning, men inte mer än konkurrenterna
– dålig körassistent
– krånglig instrumentpanel
– tung
– dyr
– svårt att ställa in klimatanläggningen
– knapparna under pekskärmen svåra att trycka på
Kia EV9 GT Line får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 2 mars 2024 (bakom betalvägg).
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 2 mars 2024
Uppdaterad 13 september 2024