Amerikanska Lucid utmanar inte bara likaledes amerikanska Tesla, utan minst lika mycket elbilar i det tyska premiumsegmentet. Nya sajten Högsta växeln har testat bilen och ger den gott betyg.
Lucid utmanar Tesla om elbilar, som är snabba och har lång räckvidd, samt Audi, BMW och Mercedes-Benz inom premiumsegmentet.
Grundare av och verkställande direktör för Lucid Motors är Peter Rawlinson, med bakgrund som chefsingenjör på Tesla. Nu har han ekonomisk uppbackning av världens största statliga investeringsfond, Saudiarabiens Public Investment Fund, som är Lucids huvudägare.
Lucid Air visades upp första gången i december 2016, sedan lovade företaget att bilen skulle komma 2021, därefter 2022 och mot slutet av 2023 kom den äntligen. I år har Lucid utlovat suven Lucid Gravity.
Lucid Air finns i fyra modeller: bakhjuls- eller fyrhjulsdrivna Lucid Air Pure, fyrhjulsdrivna och motorstarkare Lucid Air Touring, fyrhjulsdrivna och än motorstarkare Lucid Air Grand Touring samt värstingmodellen fyrhjulsdrivna Lucid Air Sapphire (även kallad Lucid Air Dream Edition).
Lucidbilarna bygger på renodlad elbilsplattform, egenutvecklade Lucid Electric Advanced Platform.
Högsta växeln har testat Lucid Air Grand Touring och ger den 4 av 5 poäng, vilket placerar den strax under ”bäst-i-test”. Högsta växeln ger inga kategoribetyg, utan bara ett samlat betyg i halva steg. Dagens industri har tidigare testat Lucid Air Touring och gett den 18 av 25 poäng. I Dagens Nyheter har bilen fått 21 av 25 poäng. Högsta växelns betyg lägger sig mellan Di och DN med motsvarande 20 av 25 poäng för den motorstarkare versionen Lucid Air Grand Touring.
Högsta växeln summerar i slutet av artikeln, ”Lucid Air är ett första försök som heter duga. Räckvidden är sanslös och märkets filosofi är tilltalande.”
Jag har skrivit två artiklar om Lucid på Jörgensval.se: Lucid Air bra men dyr (8 december 2023) och Lucid Air mycket bra men dyr bil (12 november 2023).
Här är fakta om Lucid Air Grand Touring.
√ Bilen är en sedan.
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 812 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 1 200 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 300 kilowatt, kW, med 800/900-voltssystem; finns ingen uppgift om hur snabbt den ska ladda från 10 till 80 procent. Växelströmsladdningen är 22 kW.
√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 114 kilowattimmar, kWh, brutto och cirka 112 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,35 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 83,9 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3 sekunder.
√ Toppfarten är 270 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 360 kilogram.
√ Bagageutrymmet är på strax under 460 liter, med nedfällda baksäten 627 liter. Bilen har utrymme under durken. Bilen har gigantiskt bagageutrymme under huven (frunk) på 283 liter.
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har stor instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har inte Apple carplay eller Android auto.
√ Garantierna är inte klara mer än för batteriet: åtta år.
√ Priset för Lucid Air Touring i Sverige är inte klart, men Di har tidigare gissat att Lucid Air Touring kommer att kosta närmare 1,5 miljoner kronor, Lucid Air Grand Touring blir än dyrare. Det allra mesta ingår i de olika versionerna, tillvalen är få.
Högsta växeln nämner tre specifika konkurrenter till Lucid Air Grand Touring: BMW i7, Mercedes-Benz och Tesla Model S.
I sammanställningen nedan utgår jag från Lucid Air Grand Touring, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ avancerad teknik
+ premiummärke
+ mycket snabb acceleration
+ mycket lång räckvidd
+ rapp styrning
+ imponerande kördynamik
+ imponerande väghållning
+ bra fjädringskomfort
+ tyst
+ stark premiumkänsla
+ baksäte med enorma benutrymmen
+ gigantisk ”frunk”
+ mycket bra långfärdsbil
På minussidan:
– sega touchskärmar
– dåliga backkameror
– bristande kvalitetskänsla, billiga och plastiga knappar och reglage
– högt golv
– mycket högt pris
– brister i infotainmentsystemet
– problem med förseningar
Lucid Air Grand Touring får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Högsta växelns webbplats 28 januari 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Lucid
Artikeln publicerad 12 februari 2024