Tesla fortsätter att bryta mot den nordiska samhällsmodellen med kollektivavtal, men har däremot inga problem att tala om med sina nya elbilar. Den uppdaterade versionen av Tesla Model 3 – framför allt i versionen med fyrhjulsdrift (AWD) – är nära nog en fullträff.
Ansiktslyft (facelift) av en bilmodell brukar vara en ytlig förändring. Nya Tesla Model 3, känd som Highland, har däremot fått en rejäl ansiktslyftning efter sex år på marknaden. Nya Tesla Model 3 påminner om den betydligt dyrare – och äldre – Tesla Model S, men då i en mindre och betydligt billigare version.
Nya Tesla Model 3 finns i tre versioner: Tesla Model 3 med bakhjulsdrift (RWD) och standardräckvidd, Tesla Modell 3 med fyrhjulsdrift (AWD) och extra long räckvidd (long range, LR) samt Tesla Model 3 Performance. Den här artikeln handlar om Tesla Model 3 AWD.
De tre stockholmska morgontidningarna har alla testat nya Tesla Model 3, nu senast Dagens Nyheter. DN ger bilen 19 av 25 poäng och omdömet, som vi ser det, näst intill ”bäst-i-test”. Tesla Model 3 AWD får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, men väl näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet, miljö och ekonomi samt medelbetyg (tre poäng) i komfort. DN summerar i rubriken: ”Nya Model 3 en fullträff – men två detaljer irriterar”. DN syftar på blinkersknappar på ratten istället för blinkersspak och växelväljare bara på skärmen.
Svenska Dagbladet ger nya Tesla Model 3 AWD högsta betyg, ett odiskutabelt ”bäst-i-test” i ”Nya Tesla Model 3 AWD imponerar” (11 november 2023), med motsvarande 23,6 av 25 poäng (34 av 36 poäng). Dagens industri har också testat nya Tesla Model 3, men då med bakhjulsdrift (RWD), Nya Tesla Model 3 bra val (20 september 2023), där den får 20 av 25 poäng.
Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Nya Tesla Model 3 AWD imponerar (11 november 2023), Nya Tesla Model 3 bra val (20 september 2023), Begagnad Tesla Y dyr men bra (21 september 2023), Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).
Här är fakta om nya Tesla Model 3 AWD.
√ Bilen är en sedan, av vissa kallad suv.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 418 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 510 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 250, kW; ska ladda 10–80 procent på 27 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har Teslas motsvarighet till Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 78/82 kilowattimmar, kWh, båda uppgifter förekommer, brutto och 75 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,6 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 62,9 §mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,4 sekunder.
√ Toppfarten 233 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 919 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 425 liter. Bilen har utrymme under durken. Bilen har relativt stort bagageutrymme under huven (frunk) på 85 liter. Totalt ger detta bagageutrymme på 594 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 910 kilogram. Den kan ta taklast på 68 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har inte instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har inte Apple carplay eller Andoid auto.
√ Garantierna är: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 19 200 mil.
√ Priset för nya Tesla Model 3 AWD är 609 170 kronor och för Tesla Model 3 RWD 519 170 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.
Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till ny Tesla Model 3.
I sammanställningen nedan utgår jag från nya Tesla Model 3 AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bättre komfort än gamla Tesla Model 3
+ mycket bra räckvidd
+ tyst
+ skärm även för baksätespassagerare
+ liten storlek gör den smidig att köra
+ mjuk och fin gång, ingen ryckighet som många andra motorstarka elbilar
+ mycket snabb acceleration
+ bra fjädring
+ många usb-uttag
+ bra sittkomfort i baksätet
På minussidan:
– blinkersknappar på ratten istället för blinkerspak
– växelväljare bara på skärmen
– rattstång utan spakar
– ”lite fusk med det ökade lastutrymmet”
Nya Tesla Model 3 AWD får 19 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens Nyheter 30 december 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Tesla
Artikeln publicerad 30 december 2023