Volvo EX30 säljer bra. Den ser ut att säkra Volovs övergång till renodlade elbilar, även om bolaget nu står inför stora nedskärningar och osäkerhet kring president Donald Trumps tullpolitik. Nu finns Volvo EX30 med en fjärde modell: en fyrhjulsdriven suv, första elbilen med namnet ”cross country”. Den får blandat mottagande i svensk motorpress.

Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, som är det formella namnet, ska väcka liv i Volvos suv-bilar. Den har föregångare som Volvo XC60 Cross Country och Volvo XC70 Cross Country från 1997.

Volvo EX30 har bilföretagets första renodlade elbilsplattform, SEA2 (Sustainable Experience Architecture 2). Den är gemensam för Geelykoncernens bilar Lynk & Co 02, Smart #3 och #5, Volvos mindre modeller och Zeekr X. Volvo EX30 byggs i Zhangjiakou, Kina, och med start under 2025 även i Gent, Belgien.

Volvo EX30 finns i fyra modeller: bakhjulsdrivna Volvo EX30 Single Motor och Volvo EX30 Single Motor Extended Range (ER), fyrhjulsdrivna Volvo EX30 Twin Motor Performance och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance. Till detta kommer olika utrustningsnivåer/tillvalspaket, som varierar med modellerna: Core, Plus, Ultra och Experience (för Cross Country). Den här artikeln handlar om värstingmodellen med mesta suv-profilen: Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance.

Bilen är en liten suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem personer, möjlighet till dragkrok med rejäl dragvikt (1 600 kilogram) och markfrigång på 196 millimeter. Den saknar dock tillräckligt stort bagageutrymme för en traditionell suv.

Vi har skrivit 31 artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Volvo EX30 Cross Country bra (250307).

Auto motor & sport har testat Volvo EX30 Cross Country på isbanan Björnträsket i Luleå och ger den inte mer än godkänt, 3 av 5 poäng. Tidningen delar inte ut delbetyg men väl betyg i halvsteg.

Auto motor & sport summerar i rubrik och ingress: ”Sov på saken Spännande tillval och designdetaljer som får nationalsången att eka i bakhuvudet lockar – men räcker det?”.

Volvo EX30 har gått igenom många tester, se artikeln på Frågor kring Volvo EX30 Cross Country (250430).

Garantierna: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Volvo EX30 Single Motor är från 429 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor ER från 469 000 kronor, för Volvo EX30 Twin Motor Performance från 539 000 kronor och Volvo EX30 Cross country Twin Motor Performance inklusive högsta utrustningsnivån från 637 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna dyrare.

Jag saknar följande i Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance, som också gäller för de andra modellerna: bagageutrymme under huven värt namnet, ström från bilen (batteribank, V2L), ström till nätet (V2G), plug & charge och/eller autocharge, instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (head-up-display), längre räckvidd, flera manuella reglage, tillverkning i Sverige och lägre pris för de tre modellerna med lång räckvidd (ER).

Auto motor & sport nämner en specifik konkurrent: Kia EV3 (som ännu inte finns med fyrhjulsdrift).

Till konkurrenterna hör rimligen också Škoda Elroq AWD, Zeekr X AWD och Tesla Model Y AWD.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Cross Country, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket bra väghållning med elektronisk stabilitetskontroll (ESC)
+ klarar glashalt underlag mycket bra
+ effektivt antisladdsystem
+ precis styrning
+ ”väldigt potent bil”
+ mycket bra säkerhetssystem
+ ”stilrent och typiskt skandinaviskt sobert”
+ stora förvaringsfack i dörrarna
+ högtalare i instrumentpanelen
+ hög markfrigång
+ interiör delvis i svenskt, talloljebaserat material
+ öppen takkorg “som gör hela bilen”
+ första eldrivna Cross Country
+ svenskutvecklat säkerhetssystem
+ Google röststyrning fungerar bra

På minussidan:
– ”ingen kioskvältare”
– tveksamt om den är värdig namnet ”Cross Country”
– relativt kort räckvidd
– dyr relativt andra Volvo EX30

Volvo EX30 Cross Country får 3 av 5 poäng i testet.

Läs hela artikeln på Frågor kring Volvo EX30 Cross Country!

Testet publicerades i tidningen Auto motor & sport 9 april 2025 bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *