VW ID.5 GTX halvbra bil

Volkswagenkoncernen har fortfarande svårt att matcha Tesla och de flesta kinesiska elbilstillverkare på Europamarknaden. Volkswagens försök med uppdaterade VW ID.5 GTX faller på att den är för dyr. Tesla och många kineser ger mer för pengarna.

Volkswagen levererar med VW ID.5 GTX Edition en uppdaterad version av bilen, som kom hösten 2023 och är rimligt bra. Men den är för dyr. Den saknar bland annat rejäl dragvikt, ström från bilen (batteribank, V2L) och campingläge.

VW ID.5 GTX Edition uppfyller i stort kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme och plats för fem personer; den har möjlighet till dragkrok, men dragvikten är relativt låg (1 200 kilogram); markfrigången är 163 millimeter.

VW ID.5 GTX Edition delar helelektrisk plattform, VW MEB, med syskonet Audi, Cupra och Škoda. Tillverkningen sker i tyska Zwickau.

ID.5 GTX-modellutbudet är snårigt, så jag ger inte någon närmare beskrivning.

Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar, förutom transportbilarna som har separat sammanställning, på Jörgensval.se: VW ID.7 GTX Tourer ikapp? (27 augusti 2024), VW ID.4 Pro ganska bra val (27 juni 2024), VW ID.7 bäst i tysk testVW ID.7 börjar komma i kapp (2 december 2023), Nya VW ID.3 bättre val (30 augusti 2023), Nya VW ID.3 bättre (1 juli 2023), VW ID.3 inte tillräckligt bra (22 juni 2023), Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023), VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Dagens Nyheter har testat Volkswagen ID.5 GTX Edition i en envig med Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve, och gör – som jag tolkar det – tummen ner för båda bilarna. VW ID.5 GTX Edition får ett poäng mer, 17 av 25 poäng, varav inget högsta betyg (fem poäng) för någon underkategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet, miljö och komfort samt lågt betyg (två poäng) i ekonomi.

Tidningen summerar i brödtexten: ”Uppdaterade Volkswagen ID.5 GTX är hyfsat trevlig och den är hyfsat energieffektiv”, men tidningen tycker att den är allt för dyr.

Här är fakta om Volkswagen ID.5 GTX Edition:
√ Bilen är en suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 340 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 679 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 175 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge. 
√ Har inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G, via likström (DC).
√ Batteri (litiumjon) på 82 kilowattimmar, kWh, brutto och 77 kWh netto.
√ Förbrukning blandad körning 1,65 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 52,3 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,4 sekunder.
√ Tjänstevikt 2 341 kilogram.
√ Maxlast 593 kilogram.
√ Bagageutrymme 549 liter.
√ Bagageutrymme med nedfällda baksäten 1 575 l.
√ Bagageutrymme under golvet (durken).
√ Bagageutrymme under huven (frunk).
√ Kan ha dragkrok, dragvikt 1 200 kg.
√ Taklast ja, oklart hur mycket.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display (tillval).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, fri service och vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Grundpriset för VW ID.5 GTX Edition är från 691 900 kronor. Olika tillvalspaket gör bilen dyrare.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent, som den jämför med: Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.5 GTX Edition, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra fyrhjulsdrift
+ bra baksäte
+ bra bromsar
+ bra snabbladdning
+ bra menysystem
+ rimligt energieffektiv

På minussidan:
– dåliga touchknappar
– vinglig filassistans
– dålig styrkänsla
– dyr, räkna med hög värdeminskning
– relativt högt vägljud
– relativt dålig stötkomfort

VW ID.5 GTX Edition får 17 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 31 augusti 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 6 september 2024