Peugeot e-3008 halvbra elbil

Peugeot är en egen, innovationsdriven bil. Först kom elbilen e-2008, en liten suv med udda lösningar. Nu kommer den större e-3008, som har bra räckvidd och i övrigt gör den till ett halvbra val.

Modellen e-3008 är viktig för Peugeot. Dess fossila föregångare har nämligen sålts i över 1,3 miljoner exemplar. Men Peugeot är osäker på elbilars framgång och lanserar därför e-3008 även som laddhybrid.

Peugeot e-3008 bygger på en ny, renodlad elbilsplattform för Stellantiskoncernen, STLA Medium. Koncernen har både mindre elbilsplattform, STLA Small, och större, STLA Large och STLA Frame. Stellantis rymmer ett stort antal bilmärken: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram och Vauxhall.

Peugeot kallar e-3008 suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version: kraftfull motor, fyrhjulsdrift, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok; dock är dragvikten relativt låg (1 250 kilogram). Markfrigången är oklar.

Jag har skrivit två artiklar om Peugeots elbilar på Jörgensval.se: Peugeot e-3008 hyggligt val (19 januari 2024) och Peugeot e-2008 når inte fram (19 juli 2023).

Dagens Nyheter har testat Peugeots e-3008 GT och ger den 18 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som strax under ”bäst-i-test”. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, säkerhet och miljö samt medelbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi.

DN sammanfattar sin uppfattning om nya Peugeot e-3008 GT i rubriken, ”Ny fransk elbil elsnål men dålig på snabbladdning”.

Peugeot e-3008 finns i tre versioner, därtill med två olika utrustningsnivåer per version: tvåhjulsdrift med 210 hästkrafter, hk, och batteri på 73 kilowattimmar, kWh; fyrhjulsdrift med 320 hk och 98 kWh; tvåhjulsdrift med 230 hk och 98 kWh. Den här artikeln handlar om Peugeot e-3008 GT med 210 hk.

Här är fakta om Peugeot e-3008 GT:

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 210 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 345 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 160 kilowatt, kW; ska ladda från 10 till 80 procent på cirka 36 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW med tillval 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L, på 3,6 kW. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 77 kilowattimmar, kWh, brutto och 73 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,67 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 52,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,8 sekunder.

√ Toppfarten är 170 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 178 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 520 liter, med nedfällda baksäten 1 480 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 250 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har stor instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Peugeot e-3008 GT är inte klart än, men sannolikt börjar priset på närmare 600 000 kronor än 500 000 kronor.

DN nämner inte någon uttrycklig konkurrent till Peugeot e-3008 GT, men till konkurrenterna brukar följande höra: Renault Scenic, Tesla Model Y, VW ID.4 och Volvo XC40 Recharge.

I sammanställningen nedan utgår jag från Peugeot e-3008 GT, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ stadig på vägen
+ snabb och direkt styrning
+ stort bagageutrymme
+ påkostad inredning
+ bra takhöjd i baksätet
+ programerbara knappar
+ reglage, funktioner och knappar nära förarens händer
+ bra navigationssystem för laddning
+ snyggt arrangerade skärmar

På minussidan:
– stötig över ojämnheter
– förarmiljön passar inte alla
– dålig laddkapacitet
– litet benutrymme i baksätet
– ingen förvärmning av batteriet

Peugeot e-3008 GT får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 10 februari 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Peugeot