”Snabbladdare från framtiden”, är rubriken på en artikel om Hyundai Ioniq 5 i Dagens industri 6 augusti 2021. DI gör tummen upp för Ioniq 5, som tillsammans med syskonet Kia EV 6, slår Tesla i snabbladdning och på flera punkter utöver det.
Men de två koreanerna saknar Teslas stora övertag i laddnätverk, för den som reser långt och i områden där Teslas Supercharger har övertag.
DI har provkört Ioniq 5 och är imponerad. I DI går reportern igenom för- och nackdelarna för modellen med stort batteri (72,6 kWh).
På plussidan:
+ supersnabbladdning
+ solceller på taket som tillval
+ 3,6 kW el från bilen till anslutna elapparater (V2L)
+ fyrhjulsdrift
+ energiåtervinning som möjliggör enpedalskörning
+ stor kupé
+ låg energiförbrukning
+ dragvikt 1 600 kg
+ relativt lågt pris
På minussidan:
– ingen jag har hittat i artikeln
Det finns i år fyra helelektriska bilar att välja mellan, för den som vill ha bil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre men inte vill betala en miljon kronor eller mer: Audi e-Tron, Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.
Ioniq 5 får 20 av 25 poäng i testet.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 6 augusti 2021