Ford har delvis dåligt rykte i Europa, bland annat för att bilmärket klistrar på ett Fordmärke på en konstruktion från annan Ford eller annat bilmärke. En eldriven Ford Mustang har inget med sin V8-motorföregångare att göra. Nya Ford Explorer är inte en eldriven version av den stora bensindrivna suven med samma namn, utan snarast en Volkswagen ID.4.
Svenska Dagbladet har testat den eldrivna Ford Explorer och är väldigt tydlig med att bilen i grunden är en kopia av VW ID.4. Tidningen börjar testartikeln med: ”Vad händer om man tar all teknik från en konkurrent och klär den i egen kostym? Man får en Ford Explorer, som egentligen undertill är en Volkswagen-produkt.” Mer specifikt motsvarar bilen Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq eller VW ID.4, säger tidningen.
Ford Explorer bygger på helelektriska plattformen Modularer Elektrifizierungsbaukasten, på engelska förkortat MEP. Det är samma plattform som Audi, Cupra (Seat), Škoda och Volkswagen använder. Bygget sker dock på Fords fabrik i tyska Köln.
Ford Explorer finns i tre versioner under namnet ”Explorer”, en bakhjulsdriven version på 170 hästkrafter och standardräckvidd, en mellanversion på 286 hk och lång räckvidd samt en fyrhjulsdriven version på 340 hk och lång räckvidd samt två versioner ”Explorer Premium”, en bakhjulsdriven version på 286 hk och lång räckvidd och en fyrhjulsdriven version på 340 hk och lång räckvidd. Bilarna finns med flera utrustningspaket. Denna artikel handlar om värstingmodellen Ford Explorer Premium AWD Extended Range.
Ford Explorer är, enligt Ford, en suv. Bilen uppfyller i sin fyrhjuldrivna version kraven på en suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, rejält bagageutrymme, plats för fem personer, rimlig markfrigång och dragkrok. Plump i suv-protokollet är dragkrokens låga dragvikt (1 200 kilogram). Markfrigången varierar beroende på modell mellan 14 och 20 centimeter.
Svenska Dagbladet har testat Ford Explorer AWD Extended Range Premium och ger den fyra av sex poäng. Betyget blir rimligen ett tummen ner för bilen. Tidningen gav tidigare delbetyg i sina tester, men gör det inte längre.
Svenska Dagbladet sammanfattar sin syn på Ford Explorer i rubriken: ”Nya Ford Explorer – en lånebild från Volkswagen”.
Dagens industri har testat bilen (27 september 2024), och där får den 18 av 25 poäng, vilket i SvD-testet motsvarar 16,7 av 25 poäng.
Vi har skrivit åtta artiklar om Fords elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Ford Explorer AWD bra bil (27 september 2024).
Här är fakta om Ford Explorer AWD Extended Range Premium:
√ Mellanstor suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor på 340 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 679 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Fem av fem poäng i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 185 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 26 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge kommer men inte autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på 84 kilowattimmar, kWh, brutto och 79 kWh netto.
√ Blandad körning 1,66 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 53,2 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,3 sekunder.
√ Tomvikt 2 267 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 473 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 536 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 422 l.
√ Litet lastutrymme under golvet.
√ Inget främre lastutrymme (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 200 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd/höjd: 447 x 187 x 164 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD (tillval).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Ford Explorer AWD Extended Range Premium är från 629 900 kronor, instegsversionen kostar från 489 900 kronor. Tillval gör respektive version dyrare.
Svenska Dagbladet nämner några konkurrenter till Ford Explorer: Audi Q4 e-tron (”lyxigare”), Škoda Enyaq (”rymligare”) och Volkswagen ID.4 (”den förnuftiga mellanvägen”). Svenska Dagbladet skriver att det är ”svårt att förstå vilken lucka Ford ska fylla”. I helhetsbetyget skriver tidningen att bilen visserligen är bra, ”men sett till sina syskon i Volkswagengruppen gör den inte jobbet bättre än någon av dem”.
Jag saknar en del på Ford Explorer AWD Extended Range Premium: ström från bilen/batteribank (V2L), dubbelriktad laddning/ström till nätet (V2G), främre lastutrymme (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram och lägre pris.
I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Explorer AWD Extended Range Premium, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ följsam att köra
+ starkare drivlina än VW ID.4
+ bränslesnål
+ förvärmning av batteriet
+ bra snabbladdning
+ liten skärm framför ratten
+ stående pekskärm
+ bra framsätesstolar med svankstöd
+ lårstöd med massage i stolar (tillval)
+ bra baksäte med hög placering och gott om plats
+ bra Isofixfästen och funktion för barnstolar
+”ljudlimpa ovanför instrumentpanelen”
+ rimligt rymligt bagageutrymme, men mindre än i VW ID.4
+ mindre lastutrymme under golvet
+ bra, djupt förvaringsfack mellan stolarna
+ mugghållare går att lyfta bort
På minussidan:
– kopia av VW ID.4
– oprecisa knappar under pekskärmen och på ratten
– krångligt sätt att fälla ned baksätets rutor från förarplatsen
– seg mjukvara och baserad på samma som i VW och inte Ford Mach-e
– ingen klimatreglering i baksätet
– Fords bra adaptiv farthållare (”Blue cruise”) finns inte som tillval
– ingen förvaring under huvud (frunk)
– relativt dyr
Ford Explorer AWD Extended Range Premium får 4 av 6 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 16 november 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Ford
Artikeln publicerad 16 november 2024