VW med bra elskåpbil Transporter

Utbudet av eldrivna skåpbilar, pickuper och lätta lastbilar är fortsatt dåligt, men det kommer fler och fler.

Från och med 2025 skriver jag inte om elbilar, som kostar över 549 999 kronor, med undantag för små transportbilar (skåpbilar, flakbilar, lätta lastbilar och pickuper), bilar med tre sätesrader och andra specialbilar. Volkswagen e-Transporter är en sådan bil.Volkswagen e-Transporter är både nyhet och klassiker. Den har funnits sedan 1950 och kallades då ”Typ 2”. Nu finns bilen med eldrift, VW Transporter 7, på internt VW-språk. Det är sjunde generationen, den första med ren eldrift, och går under namnet Volkswagen e-Transporter.

Volkswagen e-Transporter är en förtäckt och modifierad form av Ford Transit. Volkswagens samarbete med konkurrenter/kollegor är mer omfattande än vad många vet: VW:s pickup Amarok är syskonbil till Ford Ranger; VW Caddy är syskon till Ford Tourneo.

VW e-Transporter finns i tre versioner, kort hjulbas med motoreffekt på 100 kilowatt (kW) och pris från 584 600 kronor exklusive moms, lång hjulbas med motoreffekt på 160 kW och pris från 592 900 kronor exklusive moms samt lång hjulbas med motoreffekt på 210 kW och pris från 607 600 kronor exklusive moms. Den här artikeln handlar om VW e-Transporter 160 kW.

Teknikens Värld har testat skåpbilen i vad tidningen kallar ”provkörd”, där man inte sätter betyg. Det kommer senare i en mer omfattande test. Vi tolkar dock omdömet som klart godkänt.

Teknikens Värld summerar i artikeln: ”… med så pass bra batterikapacitet och så låg skatt som de nya eldrivna transportbilarna har så borde det vara många som ändå på sikt kan räkna hem de elektriska versionerna.”

Vi har haft 30 artiklar om Volkswagens person- och transportbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är VW ID. Buzz Pro bra alternativ (250410).

Här är fakta om Volkswagen e-Transporter 160 kW:
√ Skåpbil.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 218 hästkrafter, hk, 160 kilowattimmar, kW.
√ Vridmoment 415 newtonmeter, Nm.
√ En sätesrad med tre platser.
√ Platina (högsta betyg) för lätta transportbilar i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 125 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 39 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Oklart om bilen har plug & charge och/eller autocharge.
√ Har ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Har inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 83 kilowattimmar, kWh, och netto 64 kWh.
√ Blandad körning 2,21 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 32,8 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t ingen uppgift, med kort axelavstånd 8,6 sekunder.
√ Tomvikt cirka 2 156 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare cirka 1 113 kg.
√ Lastutrymme utan baksäten 5 800 liter.
√ Sannolikt inget utrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 2 300 kg.
√ Taklast 170 kg.
√ Längd/bredd/höjd: 505 x 215 x 200 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Oklart om den har nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Saknar vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolik 3 000 mil eller vartannat år.
√ Garantier: fem år eller 20 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för VW e-Transporter 160 kW från 592 900 kronor exklusive moms. Olika tillvalspaket gör bilen väsentligt dyrare.

Teknikens Värld nämner två uttryckliga konkurrenter till Volkswagen e-Transporter 160 kW: Ford E-Transit, ”Så nära släkting och ändå en rival. E-Transit bjuder på 400 volt och 67 kWh batteri och finns i två höjd- och två längdvarationer och erbjuder ett lastutrymme på upp till 15,1 kubikmeter. Pris: 689 900 kronor exklusive moms”; Renault Master, ”Även Renault har eldrivna transportbilar och bjuder på olika storlekar. Master har ett liknande stort batteri men lite snabbare hemmaladdning. Pris: 654 900 kronor exklusive moms.”

Tidningen nämner också tolv andra skåpbilar, persontransportbilar och campingbilar inom VW-familjen, dock bara två med ren eldrift: Volkswagen ID. Buzz Cargo och Volkswagen ID. Buzz.

Jag saknar en del på Volkswagen e-Transporter 160 kW: lastutrymme under huven (frunk), plug & charge och/eller autocharge, möjlighet att använda klimatanläggningen om man vill övernatta i bilen (”camp mode”), OTA, snabbare snabbladdning och version med längre räckvidd.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen Transporter 160 kW som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mycket bra fjädring
+ bra lastförmåga
+ elektriskt utfällbar dragkrok med hög släpvagnsvikt (2 300 kilogram)
+ längre och bredare än tidigare versioner
+ tar mycket taklast
+ rymlig kupé och fantastisk sikt
+ ombonad kupé
+ rejält tilltagna glaspartier
+ smarta sidobackspeglar utan döda vinklar
+ hål i skiljeväggen gör att man kan se rakt bakåt i innerbackspegeln
+ tyst
+ trygg och stabil gång
+ ”oräkneligt antal förvaringsfack” i kupén
+ många versioner med olika dörrplaceringar på skåputrymmet
+ många eluttag och därmed V2L
+ ”hyggligt bra standardutrustning” som ledlampor, regnsensorer, lastögglor och nyckelfritt startsystem
+ direkt styrning
+ god kontroll i kurvor och stadstrafik

På minussidan:
– dålig räckvidd, framför allt i praktiken
– viss stötighet i fart

Teknikens Värld ger inga poäng i testet ”provkörd”.

Testet publicerades i Teknikens Värld 2 april 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 16 april 2025