Innan året är slut, ska lyxbilen Lexus komma till Sverige som elbilssuv. Bakom Lexus står japanska Toyota.
Lexus har ingen elbilshistoria i Sverige, men kom med sin första elbil för cirka två år sedan, Lexus UX 300e. Nu vill biltillverkaren göra ett rejält avtryck med elbil i form av Lexus RZ.
Lexus bygger på en renodlad elbilsplattform, e-TNGA, samma som för Toyota bZ4X. Förkortningen TNGA står för ”Toyota New Global Architecture”. Lexus RZ är en lite finare version av Toyota bZ4X och Subaru Solterra.
Den är längre, mer kraftfull och snabbare än Toyota bZ4X och Subaru Solterra. I övrigt är det till stora del samma bil.
Dagens industri har testat Lexus RZ och tycker att den har form och teknik, som ”ger föraren en helt ny känsla”. Di syftar på den halva ratten, en flygplansinspirerad ”yokeratt”, och bilens elektroniska styrning (steer by wire). Den elektroniska styrningen ersätter den mekaniska mellan ratten och hjulen med signaler till en elmotor, som vrider på hjulen. Bilen finns även med traditionell, mekanisk styrning.
Man får fullt rattutslag genom att vrida ratten betydligt mindre än på en mekaniskt styrd bil. Resultatet är omedelbar respons, mer exakt styrkänsla och mer stabil kontroll vid ojämnt underlag och starka sidovindar.
Precis som koncernsyskonet Toyota BZ4X kommer Lexus RZ med en generös batterigaranti: minst 90 procent av batteriets kapacitet efter tio års körning.
Snabbladdningen är 150 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 6,6 kW med tillval 11 kW.
Räckvidden är drygt 40 mil (WLTP), förbrukningen under 1,8 kWh per mil och acceleration 0–100 kilometer per timme på 5,6 sekunder. Syskonet Toyota har en räckvidd på 46,6 mil WLTP. Lexus bör ha något mindre, eftersom den har starkare motor.
Bagageutrymmet är på cirka 450 liter.
Bilen är fyrhjulsdriven. Den bör komma med dragkrok, oklart för vilken dragvikt; syskonen Subaru och Toyota har dragvikt på 750 kilogram.
Priset är inte klart, vare sig för inköp eller privatleasing. Bilen går dock att beställa.
Di ser tre konkurrenter till Lexus RZ: Audi Q4 e-tron, ”lugn, tyst och behaglig”; BMW iX3, mycket lyckad bensinbil på el; Toyota bZ4X, ”mer inriktad på terrängframkomlighet”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Lexus RZ med elektronisk styrning, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ hög kvalitet
+ mycket god komfort
+ snabb acceleration: 0–100 km per timme på 5,6 sekunder
+ elektronisk, mycket exakt styrning
+ kraftfull motor: 313 hästkrafter
+ fyrhjulsdrift
På minussidan:
– snabbladdning: 150 kW
– sannolikt priset
Lexus RZ får 20 av 25 poäng i testet.
Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Lexus RZ 450e, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Subaru Solterrra Touring, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Ariya AWD, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.
Testet publicerades i Dagens industri 20 maj 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Lexus
Artikeln publicerad 22 maj 2022