USA:s mycket populära pickuper finns nu med eldrift och utan kompromisser, däribland Rivian R1T. Uppstickarföretaget Rivian kommer inte bara med en pickup, utan också med en fulländad suv, R1S.
R1S bygger på en egen, renodlad elbilsplattform, som den delar med syskonet R1T.
Rivian är ett nytt bilmärke, men en än så länge blygsam produktion. Årsproduktionen 2022 blir cirka 25 000 bilar, om allt går enligt planerna.
Dagens industri har testat R1S och är nöjd med bilen.
R1S är ett riktigt kraftpaket, med 835 hästkrafter, 1 230 newtonmeters vridmoment, 3 170 kilograms vikt och blixtsnabb acceleration.
Här är lite fakta om R1S med fyrhjulsdrift.
Snabbladdningen är 220 kW, växelströmsladdningen på 11,5 kW.
Batteriets storlek är 135 kWh. Räckvidden är 50,9 mil (EPA). Förbrukningen hittar vi ingen uppgift om. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,2 sekunder och toppfarten 180 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är med tre sätesrader 200 liter. Bilen har främre bagageutrymme (”frunk”) på 315 liter.
Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 3 500 kilogram. Bilen har fyrhjulsdrift.
Rivian R1S har en rad förarstödssystem.
Det är inte klart om bilen kommer till Sverige. Därför finns inte heller pris i kronor. Bilen kostar från 91 075 dollar i USA, vilket blir kanske dubbelt så mycket i kronor i Sverige. Billigare versioner kommer senare.
Dagens industri nämner tre konkurrenter: Mercedes EQG, ”klassiska G-Wagen är på gång som elbil”; Tesla Model X, ”mer effektiv men mindre terrängduglig” och Volvo EX90, som måste ”upp till bevis”.
I sammanställningen nedan utgår jag från Rivian R1S med 135 kW-batteri som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ hög kvalitetskänsla
+ lyxig med fina materialval
+ minimalistisk design
+ avancerad luftfjädring
+ mindre skärm framför ratten och stor vid sidan av
+ tydlig terrängbil
+ sjusitsig som standard
+ bra komfort även på tredje sätesraden
+ godkänt bagageutrymme även med tre sätesrader
+ mycket stort bagageutrymme under motorhuven (frunk)
+ bärbar högtalare i mittkonsolen
+ kraftfull
+ mycket snabb acceleration
+ ström till andra enheter, ”powerbank” (V2L)
+ kompressor
+ platt golv med nedfällda säten
+ särskilt campingläge
+ justerbar markfrigång från 20 till 38 centimeter
+ en motor vid vardera hjul
På minussidan:
– relativt hård fjädring i komfortläge
– högt ljud
– svårt att nå ner i främre bagageutrymmet (frunken)
– stor och hög
– relativt kort räckvidd med tanke på batteriets storlek
R1S får inga poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 9 december 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Rivian
Artikeln publicerad 9 december 2022