Audi har gjort en resa till premiumbil och sedan elbil. Audi e-tron var den första eibllsutmanaren till Tesla i premium- och suv-segmentet. När Audi e-tron kom 2018 hade den nackdelar som bland annat kort räckvid och hög förbrukning. Nu har Audi kommit med nya modeller av e-tron, som ger bra valuta för penarna och en ny modellbeteckning Q8 e-tron, där Q8 historiskt står för Audis flaggskeppsmodeller.
Audi e-tron har fått mer än en så kallad facelift. Den har fått mängder av nya funktioner, som gör att det förtjänar en ny modellbeteckning, Audi Q8 e-tron. Denna bil finns som Audi Q8 50 e-tron, Audi Q8 55 e-tron och Audi SQ8 e-tron; respektive version finns som suv och så kallad sportback.
Vi har tidigare skrivit om nya Audi e-tron: Audi e-tron kommer tillbaka (20 december 2022).
Svenska Dagbladet har testat nya mellanmodellen, Audi Q8 55 e-tron sportback. SvD summerar att ”Audi ger mest bil för pengarna”, att det är en bra bil ”som har blivit mycket bättre”, dock utan att SvD ger bilen toppbetyg.
Här är lite fakta om Audi Q8 55 e-tron sportback.
Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 408 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW med tillval på 22 kW.
Batteriets storlek är 106 kilowattimmar netto och 114 kWh brutto. Räckvidden är 60 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,98–2,41 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder och toppfarten 200 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är 528 liter, med nedfällda baksäten 1 260 liter. Bilen har bagageutrymme fram (frunk) på 62 liter.
Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 1 800 kilogram, och taklast på 75 kilogram.
Audi Q8 e-tron har många förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent och filkörningssystem.
Priset för Audi Q8 55 e-tron sportback är från 929 900 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.
SvD nämner tre nuvarande och två kommande konkurrenter till Audi Q8 e-tron: BMW iXxDrive 50, Mercedes EQE SUV 500 4Matic och Tesla Model X; Volvo EX90 och Polestar 3.
I sammanställningen nedan utgår jag från Audi Q8 55 e-tron sportback proline edition med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”stort självförtroende över Q8 e-trons sätt att röra sig”
+ lång räckvidd
+ snabb laddning med hög och stabil laddkurva
+ fina köregenskaper
+ hög komfort
+ bekväm och lyxig
+ tyst
+ rymlig
+ bra luftfjädring
+ gott om plats i baksätet
+ bra styrning
+ hög dragvikt
+ prisvärd
+ finns även med suvkarross
+ finns även i mindre och större version
På minussidan:
– förbrukningen klart högre än Teslas motsvarande bil
– digitala backspeglarna är dåliga, välj fysiska backspeglar
Audi Q8 e-tron får 25 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 24 december 2022 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Audi
Artikeln publicerad 24 december 2022