I dag presenterade koreanska Kia sin stora suv, Kia EV9. Den har prestanda, som utmanar Tesla Model X och Y, Volvo EX90 också flera av de tyska prestigemärkenas stora suvar.
Kia EV9 utmanar och slår flera ”värstingmodeller”. Den är hela 5 meter lång (501 centimeter), 1,98 meter bred och 1,755 meter hög. Den bygger på samma plattform, E-GMP, som Kia EV6 och syskonföretaget Hyundai Ioniq 5.
Här är fakta om Kia EV9 med stort batteri och fyrhjulsdrift, som är aktuell för Sverige med beräknad leverans oktober 2023 (några delar är tillval):
• tre stolsrader med totalt sex eller sju platser
• främre stolarna är ”relaxstolar”, som kan fällas i ett viloläge under laddning eller vila
• mellersta stolsraden har ”kaptensstolar”, som vid stillastående kan roteras 180 grader
• räckvidd “över 500 kilometer” (WLTP)
• supersnabbladdning på minst 239 kW, laddar 239 kilometer på 15 minuter
• batteri på 98,8 kWh
• dragkrok med dragvikt 2 500 kilogram
• effekt på 385 hästkrafter (283 kW)
• acceleration 0–100 kilometer per timme på 6 sekunder
• vridmoment på 600 Nm
• liten frunk på 30 liter, som går att öppna via mobilen
• trådlös uppdatering (OTA) av bilens telematik och systeminställningar
• möjlighet att leverera ström på 3,6 kW till externa enheter (V2L)
• förberedd för att leverera ström till nätet (V2G)
• förarassistansfunktioner som filhållning, adaptiv farthållare och kollisionsvarnare
• självparkering
• värmepump
• rymlig interiör
På viktiga punkter ger Kia inget besked:
• förbrukning
• lastvolym utom frunk
• pris
• serviceintervaller
Bilen kommer i tre versioner, där Action och Advance är grundmodellerna. Till detta kommer GT Line med snabbare acceleration (5,3 sekunder) och större vridmoment (700 Nm). År 2025 kommer en värstingversion, Kia EV9 GT med snabbare acceleration och närmare 600 hästkrafter.
Kia EV9 har även funktioner, som inte kommer till den svenska marknaden: illuminerad grill, lidarradar och självkörande på nivå tre, digitala backspeglar, bakhjulsdriven modell och mindre batteri på 76,1 kW.
Kia håller på flera fakta om bilen. Det stora frågetecknet är priset, som Kia Sverige inte säger något om. Med största sannolikhet blir den billigare än konkurrerande toppmodeller från Audi, BMW och Mercedes-Benz. Men blir priset i nivå med Tesla Model Y, lägre än Tesla Model X och Volvo EX 90?
Foto: Kia
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Uppdaterat 29 mars 2023