De kinesiska biltillverkarna är många. Bara en bråkdel kommer till Europa och Sverige. En av de relativt billiga bilarna är Ora 300, som konkurrerar med en kinesisk kollega, MG, inom kategorin kompaktbilar. Ora 300 Pro har nu kommit till Sverige.
Ora är ett nytt företag, som startade produktionen 2018, kom med första modellen 2020 och bara har elbilar på programmet. Bakom Ora står företaget Great Wall Motors (GWM).
Bilen finns i två versioner, Ora 300 Pro och Ora 400 Pro+. Skillnaden är batteristorlek och därmed räckvidd, 31 respektive 42 mil. I Kina och mängder av andra länder är bilen känd som ”Funky Cat”. Den har återförsäljare över större delen av Sverige.
Bilens målgrupp är den som söker sig en kompakt bil med plats för fem personer, till exempel en eldriven andrabil eller billig förstabil för främst stadstrafik.
Ora är ett så nytt bilmärke i Sverige att jag inte skrivit några artiklar om den på Jörgensval.se. Jag har bara sett den på elbilsmässan i Solna i februari 2023 och pratat med försäljare. Men var så säker: det kommer flera artiklar.
Dagens industri har testat bilen och är nöjd med den. Di kallar Ora 300 Pro ”en vettig elbil med bra utrustning till ett rimligt pris”. Di placerar inte bilen kategorin bäst-i-test men absolut som en bil att räkna med.
Här är fakta om halvkombin Ora 300 Pro.
√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 171 hästkrafter och vridmoment på 250 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fem stjärnor i Euro NCAP.
√ Snabbladdningen är på 64 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.
√ Batteriets storlek är 47,8 kilowattimmar (Ora 400 Pro+: 63,1 kWh). Räckvidden är 31 mil WLTP (Ora 400 PRO+: 42 mil). Förbrukningen är 1,67 kWh per mil.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,3 sekunder. Toppfarten är 160 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 228 liter, med nedfällda baksäten 858 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men ingen head-up display.
√ Garantierna är: nybil fem år med fri körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Ora 300 Pro är från 414 900 kronor (Ora 400 Pro+: 499 900 kronor). För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.
Vilka bilar konkurrerar Ora 300 Pro med? Dagens industri nämner tre konkurrenter: Fiat 500 Electric för 444 900 kronor, MG4 för 424 990 kronor och Peugeot e-208 för 469 900 kronor
I sammanställningen nedan utgår jag från Ora 300 Pro, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ hög utrustningsnivå i instegsmodellen
+ hög säkerhetsnivå, bäst i sin klass
+ billig
+ bra disposition på bagageutrymmet, fällbara baksäten
+ snabb och lätthanterlig pekskärm
+ varningar i form av ljudliga pip, vibrationer i ratten, text på skärmen och högtalarutrop
På minussidan:
– körställningen är dålig
– bullrig
– stötig
– högljudd
– långsam snabbladdning
Ora 300 Pro får 16 av 25 poäng i testet.
Testet publicerade i Dagens industri 6 maj 2023 (bakom betalvägg).
Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 6 maj 2023