Kineserna kommer starkt med elbilar. Senaste tillskottet är Zeeker 001, som har samma ägare som Volvo Cars, Geely. Zeeker utmanar därmed kusinerna Volvo och Polestar.
För två år sedan fanns inte Zeekr. Men Geely är snabb i vändningarna, och nu finns första Zeekr på den europeiska marknaden – Sverige och Nederländerna – lämpligt med tillägget ”001”. Snart kommer också en modell, Zeekr X, som är direkt konkurrent till kusinen Volvo EX30. Zeekr är kinesiskt med har både teknikutvecklingen och designcenter i Göteborg.
Zeeker har samma plattform och teknik, SEA, som kommande Volvo EX30, Volvo EX90 och Polestar 4.
Jag har inte skrivit något om Zeekr på Jörgensval.se, så den här artikeln är premiär.
Svenska Dagbladet har testat Zeekr 001 Privilege AWD, som är en av tre modeller. Tidningen gör tummen upp: ”ganska mycket bil för pengarna”. Instegsversionen, som SvD inte testat, är den SvD rekommenderar: ”… jämför man med vad man får i form av räckvidd, storlek och utrustning är instegsversionen för 667 000 kronor ett vettigt val framför flera konkurrenter.”
Zeekr 001 Privilege AWD får 30 av 36 poäng. Den får ett toppbetyg på sex poäng (säkerhet) och fyra med fem poäng (motor/växellåda, miljö, köregenskaper och helhet). Endast ekonomi drar ner helhetsbetyget. SvD placerar i praktiken Zeekr 001 i kategorin ”bäst-i-test”.
Här är fakta om suven Zeekr 001 Privilege AWD:
√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 544 hästkrafter och vridmoment på 686 newtonmeter, Nm.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har ännu testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är på 200 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 22 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 100 kilowattimmar (kWh) brutto och 94 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,85 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är cirka 58 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder. Toppfarten är 200 kilometer per timme.
√ Bagageutrymmet är på 539 liter, med nedfällda baksäten 2 144 liter. Finns även utrymme under durken. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 2 000 kilogram, men oklart om taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Den har head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fem år plus ytterligare fem år om man servar enligt plan, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart och batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för Zeekr 001 Privilege AWD är 757 000 kronor. Den finns också i två billigare versioner, fyrhjulsdrivna Performance från 707 000 kronor och bakhjulsdriva Long Range RWD från 667 000 kronor.
Svenska Dagbladet nämner tre konkurrenter till Zeeker 001: Porsche Taycan 4S Sport samt kommande Nio ET5 Touring och Polestar 4.
I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr 001 Privilege AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ kraftfull motor med snabb acceleration
+ mycket hög komfort
+ skön styrning
+ hög utrustningsnivå
+ mycket rymlig
+ bekväm långfärdsbil
+ mycket bekväm luftfjädring
+ mycket tyst
+ mycket säkerhetsutrustning redan i grundversionen
+ lång räckvidd
+ påkostad interiör
+ stor, breda och mjuka stolar
+ ”stort, rymligt och lättpackat bagageutrymme”
+ stor pekskärm
+ trådlös ladning
+ massage och ventilation i sätena
På minussidan:
– dyr
– ingen lidarradar
– ingen snabb supersnabbladdning med 800-voltssystem
– ingen sportkänsla ens i sportläge
– interiörens accentfärger inte så smakfulla och sobra
– ljudanläggningen kunde vara bättre
Zeekr 001 Privilege AWD får 30 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 22 juli 2023.
Jörgen Bengtson
Foto: Zeekr
Artikeln publicerad 22 juli 2023