Dagens PS Motor på nätet gör tuppen upp för Audis nya elbil – ”Audi Q4 e-tron: Briljerar i höstrusket” – i ett test den 21 oktober 2021.
Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro är det långa namnet på bilen, som Dagens PS Motor testar.
Reportern tycker att denna Audi ”är betydligt trevligare att köra än Volkswagens alternativ”, ID.4. Han ser Tesla Model Y som främsta konkurrent.
– Audin är mer komfortabel, tystare och mer avslappnad att köra och bjuder på mer traditionell ergonomi. Teslan å sin sida är snabbare, sportigare, har en tightare känsla, ultramodern förarmiljö och vassare förarstödssystem. Audi har behållit mycket av det bästa från en traditionell bil på Q4 e-tron Quattro. Om du vill ha det bästa från två världar är bilen ett alternativ du verkligen bör överväga, skriver Dagens PS Motor.
Dagens PS Motor är imponerad av nya Audin och summerar: ”Audi Q4 e-tron kan vara den bästa kompromissen mellan sport och komfort bland elbilarna just nu”.
Dagens PS Motor säger inget om snabbladdningen, som är en av Audis svagheter. Snabbladdningen ger 13 mil på tio minuter eller 5 till 80 procent på 38 minuter. Snabbladdningen är på 125 kW; den når därmed inte upp till gränsen för supersnabbladdning, 150 kW.
Priset för Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro börjar på 660 000 kronor men blir närmare 800 000 kronor för en färdigutrustad bil med backkamera, adaptiv farthållare, bästa assistanssystemen och lite till. Priserna är före miljöbonus på 70 000 kronor.
I sammanställningen nedan utgår jag från modellen med fyrhjulsdrift och största batteriet, Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:
På plussidan:
+ snygg
+ tyst
+ mjuk körning
+ hög komfort
+ säker och ergonomisk instrumentering
+ större batterikapacitet brutto (82 kWh) än netto (77 kWh)
+ bagageutrymme: 520/1 490 liter
+ förbrukning: 18,2–19,9 kWh/mil beroende på utrustningsnivå
+ kompakt utvändigt och rymlig invändigt
+ rymlig baksäte (”lika rymlig i baksätet som Q7”)
+ ren elbilsplattform
På minussidan:
– släpvagnsvikt: 1 200 kilogram
– 46 mil WLTP
– acceleration: 0–100 km/t på 6,2 sekunder
– för många knappar på ratten (18 stycken)
– plastiga och tunna dörrsidor
– fjädringen
– toppfart: 180 km/t
Det finns i år tre helelektriska SUV-bilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: Tesla Model Y, Kia EV 6 och Hyundai Ioniq 5.
Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-Tron, BMW iX och Tesla Model X. Sedan finns billiga SUV:ar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt långt under 1 500 kilogram.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 22 oktober 2021