BMW har en gammal trotjänare i form av i5, som varit en av den tyska tillverkarens viktigaste bilar sedan 1972. Nu finns den i åttonde generationen som en riktigt vass elbil, den första i i5-serien.
Den BMW i5 som nu kommer är en sedan. Under nästa är kommer den som kombi och med fyrhjulsdrift. BMW säger, för den inbitne BMW-älskaren, att i5 kombinerar komforten i 7-serien med med sportigheten i 3-serien. Introduktionen av elektriska i5 innebär att BMW numera har elbil i varje segment.
BMW i5 är byggd på en kombinationsplattform och inte en renodlad elbilsplattform.
Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se: BMW iX1 bra kompaktsuv (30juli 2023), BMW iX1 med högt betyg (18 mars 2023), BMW iX1 xDrive30 (28 februari 2023), BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” (16 november 2021) om iX 40, ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).
Dagens PS Högsta växel har testat BMW i5 eDrive 40 och BMW i5 M60 av 2024 års modell och ger båda bäst-i-test-betyg, 4,5 av 5 poäng möjliga. Dagens PS summerar i rubriken: “BMW i5: Gör det svettigt för konkurrenterna”.
Priset för är BMW i5 eDrive 40 (2024) är från 815 000 kronor och för BMW i5 M60 (2024) från 1 257 000 kronor. Båda modellerna har många tillval, som gör bilen betydligt dyrare.
Dagens PS nämner tre specifika konkurrenter: Lucid Air, Mercedes-Benz EQE och Tesla Model S.
I sammanställningen nedan utgår jag från BMW i5 eDrive 40 (2024) och BMW i5 M60 (2024), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ hög kvalitet
+ lyxbil på mer än fem meter
+ hög komfort
+ körupplevelse premium
+ stor skärm (14,9 tum)
+ mycket hög säkerhet
+ inslag av autonom körning, bland annat med automatiskt filbyte
+ bra infotainmentsystem
+ snabb acceleration men inte ”nackbrytande”
+ bra räckvidd
+ bra supersnabbladdning
+ mjuk fjädring
+ bra väghållning på dåliga vägar
+ tyst
+ rymligt baksäte med bra benutrymme och högt i tak
+ bra långfärdsbil
+ plug & charge (smidig laddning) med upp till fem operatörer
+ ”styrningen är kommunikativ”
+ enastående bra chassi
+ fyrhjulsstyrning som minskar vändradien
+ imponerande ”atletiska färdigheter”
På minussidan:
– designen
– hög vikt men flink
– ”saknar en lekfull sida”
– inte ”genuint rolig att köra”
BMW i5 får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Dagens PS Högsta växeln 3 oktober 2023.
Jörgen Bengtson
Foto: BMW
Läs hela artikeln på BMW i5 2024 mycket bra elbil!