Mercedes-Benz har sent omsider visat att det tyska prestigeföretaget kan tillverka bra elbilar – men de är ack så dyra. Normalt skulle vi inte skriva om en bil som kostar 1,5 miljoner kronor och uppåt, men eftersom Mercedes-Benz EQS 450 4Matic SUV är en suv med tre sätesrader och därtill första elbilen i S-klassen, gör vi ett undantag. Det är få renodlade elbilar i suv-klassen med plats för sju personer.
Svenska Dagbladet har testat bilen Mercedes EQS 450 4Matic SUV. Tidningen ger bilen högt betyg i allt utom ekonomi, där den får jumboplats: ett av sex poäng.
Mercedes EQS 450 4Matic bygger på Mercedes renodlade elbilsplattform EVA2, som den delar med Mercedes EQE.
Här är lite fakta om Mercedes EQS 450 4Matic med fyrhjulsdrift:
Snabbladdningen är på 200 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW med tillval 22 kW.
Batteriets storlek är 108,4 kWh netto och räckvidden 61 mil. Förbrukningen är 20,6–24,3 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6 sekunder och toppfarten 210 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 645 liter, med nedfällda baksäten 2 100 liter, dock något mindre för sjusitsiga versionen.
Mercedes EQS 450 4Matic har dragkrok med dragvikt 1 800 kilogram.
Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, dödavinkelvarnare och kollisionsvarnare.
Bilen finns i tre utföranden: 450+ med bakhjulsdrift och räckvidd på 67 mil, 450 4Matic med fyrhjulsdrift och räckvidd på 61 mil och 580 4Matic med kraftigare motor, fyrhjulsdrift och räckvidd på cirka 60 mil.
Priset för Mercedes EQS 450 4Matic är från 1 477 000 kronor, vilket gör den så dyr att den är långtifrån miljöbonus. Det finns inte heller någon uppgift om pris för privatleasing, sannolikt för att pris inte är en fråga för målgruppen. Om man vill ha olika tillägg – och de är många – ökar det redan höga grundpriset rejält.
SvD nämner två specifika konkurrenter till Mercedes EQS 450 4Matic: BMW iX xDrive 40 för 904 000 kronor och Tesla Model X Plaid för 1 600 000 kronor. Men tidningen pekar också på två kinesiska bilar, för den som vill ha sjusitsig bil till lägre pris: Maxus Euniq 5 och BYD Tang.
I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes EQS 450 4Matic SUV med fyrhjulsdrift som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ lyxig
+ lång räckvidd
+ tyst
+ ”underbar luftfjädring”
+ komfortabel körupplevelse
+ fantastisk navigation och bildkvalitet
+ snygga designdetaljer
+ stor lastyta och bagageöppning
+ terrängfordon
+ sjusitsig
+ bromsar automatiskt inför korsningar
+ bekväma stolar och baksäte med 90-gradig benvinkel
+ runda former som gör att den ser mindre ut än i verkligheten
+ många tillval som 22 kW-laddning, extra effektiv luftrening med aktivt kol och mindre svängradie
På minussidan:
– pris
– ingen värmepump
– krockkuddar på tredje raden kostar extra
Mercedes EQS 450 4Matic får 27 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 15 oktober 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes-Benz
Artikeln publicerad 15 oktober 2022