Spanska Seat tillhör de lågt rankade fossibilarna. Seats märke Cupra har däremot klättrat bra som elbilsmärke och befinner sig i dag på en högre nivå än fossilbilsmodern Seat. Med senaste tillskottet, Cupra Tavascan, befäster Cupra sin position.
När Cupra kom till den svenska marknaden, hade bilen fortfarande sitt spanska ursprung i namnet, Seat El Born. Nu heter den bara Cupra och har snabbt blivit ett mycket starkare varumärke än Seat, som Cupra är en del av sedan 2018. Förra året ökade Cupra sin försäljning med över 50 procent till nästan 240 000 bilar. Det innebär att Cupra är på väg att köra om Seat i tillverkade bilar.
Cupra Tavascan delar helelektrisk suv-plattform med syskonet Audi, VW och Škoda – dock vill inte VW-koncernen att Cupra Tavascan ska få kalla sig suv. Tillverkningen sker varken i hemlandet Spanien eller i tyska Zwickau, där andra Cupra och VW-syskon tillverkas, utan i Kina. Cupra Tavascan motsvarar VW ID4/ID5.
Cupra Tavascan finns i tvåhjuls- och fyrhjulsdriven version, Cupra Tavascan Endurance respektive Cupra VZ, som har 286 respektive 340 hästkrafter. Denna artikel handlar om Cupra Tavascan Endurance, som har fått ett svenskt pris efter dagens test i Dagens industri. Försäljningen börjar i juni 2024.
Cupra får inte kalla bilen suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, rejält bagageutrymme och plats för fem personer; det är oklar hur det är med möjlighet till dragkrok; markfrigången är låg och därmed inte suv-aktig.
Jag har skrivit flera artiklar om Cupra på Jörgensval.se: Cupra Born – bra i basversion (31 oktober 20239, Cupra Born är VW ID.3 (15 september 2022), Seat med sportig Cupra (6 augusti 2022), Cupra Born tuff spanjor (19 december 2021), ”Piggare och argare Cupra” (7 november 2021) och Seat som elbil: Cupra Born (27 oktober 2021).
Dagens industri har testat nya Cupra Tavascan Endurance, och gör – som vi tolkar det – ett försiktigt tummen upp för bilen. Den får 19 av 25 poäng, varav kategorin köregenskaper 4 av 5 poäng, komfort 4, ekonomi 3, säkerhet 4 och bilkänsla 4. Tidningen summerar sitt omdöme i rubriken: ”Spansk rookie”.
Här är fakta om Cupra Tavascan Endurance:
√ Bilen är en suv-coupé.
√ Bilen har bakhjulsdrift, 286 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 545 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen väntas få högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 135 kilowatt (kW) i 400-voltssystem; ska ladda 10–80 procent på under 30 minuter.
√ Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har Plug & charge på gång.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 82 kilowattimmar, kWh, brutto och 77 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,52 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 56,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,8 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 178 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 540 liter, ingen uppgift med nedfällda baksäten. Bilen har sannolikt ett litet utrymme under lastgolvet (durken). Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Finns ingen uppgift om möjlighet till dragkrok och/eller taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Andoid auto.
√ Garantierna är: nybil två år plus tillägg för tre år upp till 9 000 mil samt för fem år upp till 16 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, fri service och vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Grundpriset för Cupra Tavascan Endurance är från 564 900 kronor och för Cupra Tavascan VZ från 654 900 kronor. Man bör räkna med olika tillbehörspaket, som ökar priset.
Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter: Tesla Model Y, ”Sveriges mest sålda bil. Bra utrymmen, bra laddmöjligheter.”; VW ID.5, ”Samma plattform, samma suv-coupé-stil. Lite mer traditionell.”; Xpeng G6, ”Nykomling med imponerande specifikationer.”
I sammanställningen nedan utgår jag från Cupra Tavascan Endurance, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ excentrisk design på mittkonsolen
+ starkare motor än VW ID4
+ sportiga köregenskaper
+ låg markfrigång och låg förarstol
+ tyst
+ bekväm
+ lättåtkomliga reglade för körlägen på ratten med bra sportläge
+ stor, skarp och snabb reaktion på mittskärmen
+ bra räckvidd
På minussidan:
– dålig snabbladdning
– bättre navigering med Apple Carplay eller Android Auto än med inbyggda systemet
Dagens industri ger Cupra Tavascan Endurance 19 av 25 poäng.
Testet publicerades i Dagens industri 31 maj 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Cupra
Artikeln publicerad 31 maj 2024