Motortidningen Auto motor & sport har summerat bilarna, som får högst betyg i tidskriftens olika tester 2021. Tidskriften har utsett en vinnare i tio kategorier – och elbilen regerar.
Auto motor & sport delar in testerna i tio klasser: småbil, kompaktbil, kompaktsuv, mellanklass, mellansuv, över mellanklass, storsuv, lyxbil, sportbil och sportsedan.
Titeln ”Årets bil” ger den till den bil, ”som summerar årets trender på allra bästa sätt”.
Vinnaren i de tio klasserna, som Auto motor & sport lyfter fram särskilt, är Hyundai Ioniq 5: Den ”damp ner som en bomb på elbilsmarknaden”, med mycket snabb laddning, el-till-nät-möjlighet (V2G), oanade utrymmen, magnifik förarstol och hög komfort.
Vinnarna är publicerade i Auto motor & sport nummer 1, 2022.
Sex av kategorivinnarna är helelektriska bilar. I åtta av de tio mer normala klasserna – jag räknar bort kategorierna sportbil och sportsedan – står elbilar som vinnare i alla åtta klasser och helelektriska bilar i sex av åtta klasser.
Testvinnarna 2021 inom respektive kategori är (med fordonsdrift inom parentes):
Småbil
Mazda MX-30 (el)
Kompaktbil
Hyundai Ioniq 5 72,6 kW 217 hk (el)
Kompaktsuv
Škoda Enyaq iV 80 (el)
Mellanklass
Kia EV6 77,4 kWh RWD 228 hk (el)
Mellansuv
Seat Tarraco e-Hybrid (laddhybrid)
Övre mellanklass
Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus (el)
Storsuv
Audi e-tron S Sportback 55 Quattro (el)
Lyxbil
Audi A8 L 60 TFSI Quattro (laddhybrid)
Sportbil
Lamborghini Huracán STO (bensin)
Sportsedan
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (bensin)
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 2 januari 2022