Den 18 maj 2022 öppnade Tesla cirka 70 procent av sina laddstationer (supercharger) i Sverige för alla typer av elbilar med CCS-kontakt, totat 41 stationer. Hur ser det ut tre månader senare? Hur gör man med icke-Tesla-bil för att ladda ”rätt”?

Antalet laddstationer har på tre månader vuxit till 45 – och problem med att ladda har också vuxit, så man inte blockerar för andra. Det första att tänka på är att ladda hem Teslaappen för laddning, www.tesla.com/sv_SE/support/tesla-app, så det inte tar onödig tid på laddstationen.

Tyvärr vet inte alla bilister – som har laddporten på annat ställe på bilen än vänster bak där Tesla har sina – hur de ska parkera korrekt vid laddning, utan att blockera andra laddplatser. Här handlar det om att visa ”laddetikett”.

Elbilsentusiasten Håkan Öqvist, med reklambyrån HO-Form, har på ett föredömligt sätt rett ut problemen. Han har en webbplats, blog.ho-form.se/?p=13131, som jag fått tillåtelse att använda bilder från. I den första bilden visar han var laddportarna sitter på olika elbilar.

Anstormningen av icke-Tesla-bilar har lett till kö på vissa Tesla-laddstationer. Därför gäller det att ladda på rätt sätt, vilket bild nummer två visar.

Anstormningen av icke-Tesla-bilar har lett till kö på vissa Tesla-laddstationer. Därför gäller det att ladda på rätt sätt, vilket bild nummer två visar.

En annan sak som är bra att veta är att Teslas äldre laddare (V2) bara ger 150 kW och dessutom delar effekt i en grupp med två laddstolpar; dessa laddare har två laddhandskar per laddstolpe. Teslas nya laddare V3 ger 250 kW och delar inte kapaciteten med andra; de har bara har en laddhandske.

Bilar med laddport höger eller vänster bak laddar bäst vid laddplatser som är på rad, vilket flera supercharger V3 har.

Bilar med laddport bakom framskärmen, kan få svårt att ladda då kabeln inte alltid räcker. Här gäller det att ladda när plats finns och man inte blockerar någon annan.

Vilka stationer som är öppna för alla elbilar, berättar Tesla om på en särskilt webbplats på tesla.com. När Tesla presenterade nyheten i maj fanns möjlighet att ladda på 41 av cirka 58 laddstationer i Sverige. Nu – tre månader senare – har antalet laddstationer vuxit från 41 till 45 stycken. Vilka de är framgår här: jorgensval.se/tesla-laddar-med-flera-laddare.

Icke-Tesla-bilar laddar med samma pris som Teslabilar, om de betalar en månadsavgift. Annars är priset högre. Priset varierar med tid och station.

För att kunna ladda, måste man ladda ner en särskild Teslaapp. Till appen kopplar man en betallösning. Sedan laddar man automatiskt nästan lika enkelt som Teslabilisterna gör i dag.

Aktuell karta över öppna och planterade laddstationer finns på Tesla.com. Tesla har dock inte anvisning för hur man placerar icke-Tesla-bilar vid laddning, vilket däremot Håkan Öqvist har på sin webbplats.

Jörgen Bengtson
Bilder: Håkan Öqvist, HO-Form

Uppdaterad 22 augusti 2022

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *