Mercedes-Benz EQE 350+ är en av flera elbilar från den tyska biltillverkaren, som tagit upp konkurrensen med elbilsledaren Tesla. Sedanen Mercedes EQE 350+ är ett bra val, tycker biltestarna.
De fyra tyska prestigebilstillverkarna – Audi, BMW, Mercedes-Benz och Porsche – har alla numera ett brett utbud renodlade elbilar. Sist ut av dem var Mercedes. Nu kan de konkurrera med elbilarna från Tesla, men med högre priser.
Mercedes EQE är baserad på den renodlade elbilsplattformen EVA2. EQE 350+ är lillebror till EQS. Tecknet ”+” står för extra räckvidd. EQE är den eldrivna motsvarigheten till Mercedes E-klass.
Jag har haft åtskilliga artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar: Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).
Dagens PS Högsta växeln har testat bilen och är mycket imponerad. ”Mercedes-Benz EQE 350+ imponerar likt sitt storasyskon EQS med god räckvidd, en hög komfortnivå framtill och en genomgående bra körupplevelse.” Sajten kallar den ”en fantastisk elbil” och jämfört med Mercedes övriga utbud ”den vettigaste modellen i utbudet”.
Här är fakta om Mercedes-Benz EQE 350+.
Bilen har bakhjulsdrift och motor på 292 hästkrafter.
Snabbladdningen är på 170 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW med möjlighet att uppgradera till 22 kW.
Batteriets storlek är 89 kilowattimmar netto och 100 kWh brutto. Räckvidden är 67,2 mil WLTP. Förbrukningen är 15,6–16,7 kWh per mil WLTP. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,3 sekunder och toppfarten 210 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är 430 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
Bilen kan ha dragkrok på 750 kilogram.
Mercedes-Benz EQE 350+ har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
Priset för Mercedes-Benz EQE 350+ är från 863 000 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.
Dagens PS Högsta växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter till Mercedes-Benz EQE 350+ förutom möjligen andra Mercedesmodeller.
I sammanställningen nedan utgår jag Mercedes-Benz EQE 350+ med bakhjulsdrift och extra utrustning (totalpris 973 900 kronor), som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ bra räckvidd
+ hög komfort i framsäten
+ körupplevelsen ”håller en extremt hög nivå”
+ bra pris
+ inget vindljud i kupén tack vare lågt luftmotstånd
+ ”designen tilltalar”
+ snabb laddning
På minussidan:
– undermålig, invändig kvalitet för prisklassen
– ingen dynamisk körupplevelse
– dålig komfort i baksätet
– begränsad lastöppning i bagageutrymmet
Mercedes-Benz EQE 350+ får 4 av 5 poäng i testet.
Testet publicerade på Dagens PS Högsta växelns sajt 31 januari 2023.
Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo Stockholm 2023.
Text och foto:
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 22 februari 2023