Det börjar komma åtskilliga skåpbilar med eldrift. Mercedes-Benz är ett bra exempel. Nu kommer Mercedes-Benz eSprinter av 2024 års modell, som i sin största version är en rejäl elskåpbil. Den har dessutom potential att bli husbil.
Utbudet av fullstora, eldrivna skåpbilar/transportbilar/husbilar är litet. Detta gäller i synnerhet om man vill ha rimlig räckvidd, lastutrymme och lastkapacitet. Stora Mercedes-Benz eSprinter täcker ett efterfrågat behov.
Mercedes eSprinter kommer i två längder, L1 och L2, två höjder, H1 och H2, tre batteristorlekar; dessutom finns en chassiversion, med flak eller för egen påbyggnad. Den största skåpbilen lastar drygt 1,3 ton och 14 000 liter.
Nya eSprinter bygger som föregångaren på en kombinationsplattform. Renodlad elbilsplattform är utlovad till tidigast 2026.
Det är svårt att utvändigt skilja eSprinter från både sin elföregångare med usel räckvidd (15 mil) respektive Sprinter med dieselmotor. Men under skalet är eSprinter av 2024 års modell en helt ny skåpbil.
Högsta växeln har testat Mercedes-Benz eSprinter 420 Skåp A3 (2024) i Kalifornien. Betyget är ett definitivt ”bäst-i-test”, 4,5 av 5 poäng. Högsta växeln ger inte betyg för underkategorier, men summerar i rubrik sitt omdöme: ”marknadens bästa el-skåpbil”.
Skåbilens mått – lastutrymmets maximala längd är 4 410 millimeter, bredd 1 787 mm och höjd 2 009 mm – gör det till en potentiell elhusbil.
Jag har skrivit många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: Mercedes EQE 500 bra suv (22 september 2023), Mercedes på el för direktörer om AMG EQS 53 4Matic+ (13 juli 2023), Mercedes eCitan bra skåpbil (26 juni 2023), Mercedes EQT 200 når inte fram (14 juni 2023), MB EQE 500 bra men dyr suv (7 maj 2023). Mercedes EQE 500 bra suv (5 april 2023), Mercedes EQS SUV toppbil (10 mars 2023), Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).
Här är fakta om transportbilen/skåpbilen Mercedes-Benz eSprinter 420 Skåp A3 (2024):
√ Bilen är en skåpbil/transportbil.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 204 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 400 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har en sätesrad med två sittplatser.
√ Säkerheten är relativt hög. Bilen har testats i Euro NCAP, med betyg ”silver” i femgradig skala: ej rekommenderad, brons, silver, guld och platina.
√ Snabbladdningen är 115 kilowatt (kW); den laddar från 10 till 80 procent på cirka 42 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kWh. Bilen har, vad vi vet, inte Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 113 kilowattimmar, kWh, oklart hur stort brutto/netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning i kWh per mil WLTP är oklar.
√ Räckvidden är vid blandad körning 44 mil WLTP och i stadstrafik 54 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 11,6 sekunder.
√ Toppfarten är 90 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 758 kilogram.
√ Bagageutrymmet har en total lastvolym på 14 000 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med okänd dragvikt. Oklart om den kan ta taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Mercedes-Benz eSprinter 420 Skåp A3 är från 931 000 kronor exklusive moms.
Högsta växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter till Mercedes-Benz eSprinter 420 Skåp A3 (2024).
I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz eSprinter 420 Skåp A3 (2024), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ ”känns oerhört genomtänkt”
+ ovanligt lång räckvidd för skåpbil
+ bra snabbladdning
+ välbalanserad körning, bättre än dieselversionen
+ viktfördelning nästan helt jämn mellan fram- och bakaxel
+ många storlekar med varierande längd, höjd, lastförmåga och batteristorlek
+ bra placering av laddluckan (på fronten bakom Mercedesstjärnan)
+ värmepump
+ tyst
+ bra bromskraftsåtervinning, har paddlar på ratten
+ olika körlägen hjälper till att maximera räckvidden
+ bra ergonomi, förarstolen har ”myriad av inställningsmöjligheter”
+ mycket stora sidospeglar och digital backspegel
+ bra åkkomfort
+ Infotainmentsystemet fungerar tillfredställande
På minussidan:
– långsam acceleration
– lite stötig
– opraktisk ratt med många knappar, ”värdelöst om man bär handskar”
– dumt placerade eluttag
Mercedes-Benz eSprinter 420 Skåp A3 (2024) får 4,5 av 5 poäng i testet.
Testet publicerades på Högsta växelns sajt 12 februari 2024.
Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes
Artikeln publicerad 21 februari 2024