USA-biltillverkaren Tesla expanderar med nya bilfabriker, utbyggd kapacitet i befintliga, nya varianter av sina modeller, uppdateringar av gamla modeller och sänkta priser. Den uppdaterade Tesla Model 3, känd som Highland, är billigt – och än billigare kan den mycket väl bli.
Nya Tesla Model 3 har fått en rejäl ansiktslyftning (facelift) efter sex år på marknaden och drygt två miljoner sålda bilar. Ansiktslyftningen är en mer omfattande uppdatering än vad som brukar vara fallet. Nya Tesla Model 3 påminner mer och mer om den betydligt dyrare – och äldre – Tesla Model S, men då i en mindre version.
Dagens industri gör tummen upp för nya Tesla Model 3, där den i praktiken kvalar in i toppgruppen bäst-i-test. Di ger inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, men säger att det blir en femma i ekonomi om det kommer en prissänkning. Bilen får näst högsta betyg (fyra poäng) i alla kategorier: köregenskaper, komfort, ekonomi, säkerhet och bilkänsla. Di summerar: ”I sin storleksklass är Model 3 svårslagen, snabb och kul, smart förpackad med stort bagageutrymme.”
Ingen bil har lika avskalad interiör som Tesla. Detta går i högsta grad igen i nya Tesla Model 3. Växlar gör man genom att svajpa på skärmen (växelspaken är alltså borta) och blinkar gör man med två knappar på ratten (finns alltså ingen blinkerspak). Det mesta styr man via skärmen.
Nya Tesla Model 3 finns också med fyrhjulsdrift och extra long räckvidd (long range, LR), men den modell vi behandlar här är bakhjulsdrivna Tesla Model 3 med standardräckvidd.
Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Begagnad Tesla Y dyr men bra (21 september 2023), Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).
Här är fakta om nya Tesla Model 3.
√ Bilen är en sedan, av vissa kallad suv.
√ Bilen har bakhjulsdrift med motor på 283 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 420 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 170 (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.
√ Batteriets storlek är 60 kilowattimmar (kWh) brutto och 57,5 kWh netto.
√ Förbrukningen är 1,32 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 51,3 mil WLTP (med 18-tumsdäck: 55,4 mil).
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 6,1 sekunder.
√ Toppfarten är 201 kilometer per timme.
√ Vikten är 1 671 kilogram.
√ Bagageutrymmet är på 594 liter. Bilen har utrymme under durken och relativt stort bagageutrymme under huven (frunk) på 88 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 1 000 kilogram dragvikt, och taklast på 68 kilogram.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) men ingen instrumentpanel framför ratten eller head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 19 200 mil.
√ Priset för bakhjulsdrivna nya Tesla Model 3 är 519 170 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.
Di nämner tre specifika konkurrenter till ny Tesla Model 3: BMW I4, ”Ett sant nöje att köra, med styrning i toppklass.”; Hyundai Ioniq 6, ”Effektiv, mjuk och med snabb laddning.”; Polestar 2, ”Precis uppdaterad, bättre än syskonet Volvo XC40.”
I sammanställningen nedan utgår jag från nya bakhjulsdrivna Tesla Model 3, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig, prisvärd
+ ”smart förpackad”
+ stort bagageutrymme
+ ”riktigt bra känsla i styrning och chassi”
+ bra räckvidd
+ bra acceleration
+ bra komfort
+ tyst kupé
+ bra väghållning
+ bekväm ratt
+ framsäten med värme och ventilation
+ baksätets passagerare har mer bekväm vinkel för rygg och ben
+ baksätespassagerarskärm för styrning av klimatanläggning och underhållning
+ usb-c-uttag med hög effekt
+ ljudsystem med många högtalare
+ bättre räckvidd för trådlösa uppkopplingen
På minussidan:
– ingen blinkerspak
– inte tystaste bilen på marknaden
Nya, bakhjulsdrivna Tesla Model 3 får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 29 september 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Tesla
Artikeln publicerad 29 september 2023