Maxus är ett av flera bilmärken från Kina att börja lägga på minnet. Dock har inte bolagets Maxus Euniq 6, som tillverkaren kallar suv men inte är det, rosat marknaden. Nu kommer en ny bil, Maxus Mifa 9, som får bättre mottagande.
Maxus är en nykomling och än så länge knappast någon utmanare till traditionella, ickekinesiska biltillverkare. Dock har Maxus bra uppbackning: Tillverkare är statliga SAIC, Kinas största bilproducent. SAIC bygger bilar åt främst Volkswagengruppen och General Motors, men också åt MG (som SAIC äger) och Roewe.
Maxus Mifa 9 har fördelen att vara byggd på renodlad elbilsplattform, SAIC MIFA.
Dagens Nyheter testade Maxus Euniq 6 i januari 2023 och gav den bottenbetyg, 12 av 25 poäng. DN ger Maxus Mifa 9 betydligt bättre betyg, 18 av 25 poäng. Den får toppbetyg (fem poäng) i kategorin komfort, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet och miljö, mellanbetyg (tre poäng) i köregenskaper samt bottenbetyg (två poäng) i ekonomi. DN summerar i rubriken: ”Gott om komfort i eldriven minibuss – men mjukvaran ger problem”.
Jag har skrivit två artiklar om Maxus på jorgensval.se: Maxus Euniq 6 dåligt val (28 januari 2023) och Euniq 6 okänd kinesisk suv (25 september 2022).
Här är fakta om Maxus Mifa 9.
√ Bilen är en minibuss.
√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 245 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 350 newtonmeter (Nm).
√ Bilen har tre sätesrader med totalt sju sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 120 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 11 kW.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 93 kilowattimmar (kWh) brutto och 90 kWh netto.
√ Förbrukningen är 2,18 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 43 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,9 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 610 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 466 liter, med nedfällda baksäten 2 179 liter. Bilen har vad vi vet inget utrymme under durken. Den har medelstort bagageutrymme under huven (frunk) på 55 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 000 kilogram. Den kan inte ha taklast.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.
√ Garantierna är: nybil fem år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd sju år, lack tre år, batteri åtta år eller 20 000 mil.
√ Priset för Maxus Mifa 9 är från 949 900 kronor. Olika tillval gör bilen dyrare.
Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter.
I sammanställningen nedan utgår jag från Maxus Mifa 9, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ lyxig minibuss
+ hög komfort
+ bra tredje sätesrad
+ alert trots storleken
+ snabba och säkra omkörningar
+ rymlig invändigt
+ mittenradens två stolar har inbyggd massage, smarta förvaringsutrymmen och uppfällbart brickbord
+ möjligt att med mittenradens stolar inta nära liggposition om ingen sitter på tredje raden
+ sidodörrar kan öppnas av föraren
+ bekväm långfärdsbil
+ två skärmar för föraren
+ saknar startknapp, går igång när föraren sätter sig och lägger i växel
+ ”osedvanligt tyst och behaglig” i upp till 90 kilometer per timme
+ digital mittbackspegel
På minussidan:
– ekonomi, dyr
– hög förbrukning på motorväg
– påtagligt väg- och vindljud i motorvägsfart
– långsam snabbladdning
– litet bagageutrymme med tre sätesrader
– överdesignad och kantig
– Apple CarPlay funkar bara med sladd och är bättre än Maxus eget
– laddmjukvara är inte färdigutvecklad, gick inte att snabbladda på Ionity eller OKQ8, bara på Tesla, vilket Maxus lovar att åtgärda
Maxus Mifa 9 får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerade i Dagens Nyheter 14 oktober 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Maxus
Artikeln publicerad 14 oktober 2023