Tesla, med huvudägaren Elon Musk i spetsen, fortsätter att bryta mot den nordiska samhällsmodellen med kollektivavtal, men bryter också sin segersvit med Teslor. Den uppdaterade Tesla Model X Plaid är inte en fullträff som Tesla Model Y och Tesla Model 3. Andra bilar, främst Kia EV9, levererar en likvärdig bil betydligt billigare.
Tesla Model X har genomgått en ansiktslyft (facelift), men lider av att den är en gammal modell.
Vid sidan av Tesla Model X har Tesla storsäljaren suven Tesla Model Y, sedanen Tesla Model 3, den äldre sedanen Tesla Model S och nya Tesla Cybertruck.
Dagens industri har testat Tesla Model X Plaid och ger den godkänt betyg, 18 av 25 poäng, men inte ett ”bäst-i-test”. Den får inte högsta betyg (5 poäng) i någon underkategori, näst högsta betyg (4 poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt lågt betyg (2 poäng) i ekonomi.
Di sammanfattar i rubriken: ”Konkurrenterna på väg ikapp”, men säger också att den ”uppdaterade versionen gör en bra bil bättre”.
Jag har skrivit många artiklar om Teslas elbilar på Jörgensval.se: Nya Tesla Model 3 en fullträff (30 december 2023), Nya Tesla Model 3 AWD imponerar (11 november 2023), Nya Tesla Model 3 bra val (20 september 2023), Begagnad Tesla Y dyr men bra (21 september 2023), Ny Tesla 3 vässar modellen (3 september 2023), Tesla med prisvärd Y RWD (10 juni 2023), Tesla Model S bästa elbilen? (17 april 2023), Tesla S Plaid nära fulländning (20 januari 2023), Nya Tesla S sopar banan (25 januari 2023), Tesla S Plaid återtar herraväldet (7 januari 2023), Ny Tesla Y rymlig och snabb sportbil (28 september 2022), Tesla Y bra val (26 november 2021), Hyllar Tesla Y – men inte i allt (17 oktober 2021), Bästa Teslan – varför vänta? (19 september 2021), Tesla Y – nästan perfekt elbil (4 september 2021) och ”Tesla Y bästa någonsin” (25 augusti 2021).
Här är fakta om nya Tesla Model X Plaid.
√ Bilen är en suv.
√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 1 020/1 033 hästkrafter, hk (båda uppgifterna förekommer), samt vridmoment på 1 200 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har tre sätesrader med totalt sju sittplatser. Finns även med sex sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög, med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 250, kW, med 400-voltssystem; den laddar från 10 till 80 procent på cirka 40 minuter. Växelströmsladdningen är 17 kW. Bilen har Teslas motsvarighet till Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 100 kilowattimmar, kWh, brutto och 96 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 2,08 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 54,3 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 2,6 sekunder.
√ Toppfarten är 262 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 2 539 kilogram.
√ Bagageutrymmet på sjusitsig version är 357 liter, med nedfällda baksäten 2 166 liter. Bilen har stort utrymme under durken. Bilen har mycket stort bagageutrymme under huven (frunk) på 187 liter. Totalt ger detta bagageutrymme på 2 353 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 2 300 kilogram. Den kan inte ta taklast på fulla takbredden.
√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har instrumentpanel framför ratten men inte vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har inte Apple carplay eller Andoid auto.
√ Garantierna är: nybil fyra år eller 8 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart samt batteri åtta år eller 24 000 mil.
√ Priset för Tesla Model X Plaid är 1 454 170 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få.
Dagens industri nämner fyra specifika konkurrenter till nya Tesla Model X Plaid: BMW iX, ”Nytänk från BMW med fina material, mjuk färd i toppklass.”; Kia EV9, ”Stor och rymlig, bekväm och prisvärd.”; Mercedes EQS SUV, “En uppvisning i komfort. Man svävar fram.”; Volkswagen ID Buzz i sjusitsig version.
I sammanställningen nedan utgår jag från nya Tesla Model X Plaid, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ snabbaste acceleration av alla serieproducerade suvar
+ snabb supersnabbladdning
+ mycket bra långfärdsbil
+ mycket bra laddnätverk
+ inget krångel vid laddning på Teslas laddnätverk
+ imponerande låg förbrukning, även i höga farter
+ ”bra familjefraktare” med sex eller sju säten
+ hög komfort
+ mycket bekväma baksäten
+ bra skärm och digital upplevelse
+ har även skärm framför ratten
På minussidan:
– högt pris
– osäkert andrahandsvärde
– måsvingedörrar, ”vanliga dörrar är enklare, snabbare och mindre krångliga”
– två knappar på ratten istället för körriktningsvisare fungerar inte bra
– ”låter och knirrar från bilen”
– yokeratt, som dock går att välja bort
Nya Tesla Model X Plaid får 18 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 16 februari 2024 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Tesla
Artikeln publicerad 16 februari 2024