Alfa Romeo i elbilstopp

Vem trodde att Alfa Romeo skulle komma med en kompetent elbil 2024? Den som tvivlade, får tänka om, för Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce är en elbil, som i Högsta Växelns test gör bra ifrån sig.

Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) är Alfa Romeos första elbil. Högsta Växeln har provkört en förseriebil och försäkrar att den känns ”som en äkta Alfa Romeo”.

Alfa Romeo ingår i Stellantiskoncernen, men har friare händer med sin första elbil än sysonen/kusinerna Citroën, Fiat, Jeep, Opel och Peugeot. ”Junior” indikerar att det är den minsta modellen i tillverkarens utbud. Bilen finns också som laddhybrid.

Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) finns i en variant. Till detta kommer olika utrustningspaket: Techno, Premium och Sport. Denna artikel handlar om Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025), sannolikt med paketet Techno.

Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) är en halvkombi och ingen suv, eftersom den saknar fyrhjulsdrift, möjlighet till dragkrok och stort bagageutrymme.

Jag har inte skrivit någon artikel om Alfa Romeos elbilar på Jörgensval.se.

Högsta Växeln har testat Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) och ger den 4 av 5 poäng. Betyget är ett försiktigt tummen upp, inte ett tydligt ”bäst-i-test”. Högsta Växeln delar inte ut några delbetyg, utan sätter ett helhetsbetyg med halva poäng.

Högsta Växeln sammanfattar sin uppfattning om Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) i rubriken, ”äkta italiensk körglädje på el” men reserverar sig för att räckvidden är kort och snabbladdningen långsam.

Här är fakta om Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025):
√ Bilen är en halvkombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor på 281 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment på 345 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Förväntat säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 26/30 minuter (båda uppgifterna förekommer).
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Inte Plug & charge med Autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri på 54 kilowattimmar, kWh, brutto och 50,8 kWh netto.
√ Blandad körning 1,64 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 33,4 mil WLTP.
√ Toppfart 200 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 6,0 sekunder.
√ Tjänstevikt 1 660 kilogram.
√ Maxlast 495 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 400 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 265 l.
√ Oklart om lastutrymme under golvet.
√ Litet främre lastutrymme (frunk).
√ Ingen dragkrok.
√ Ingen taklast.
√ Längd–bredd med/utan backspeglar–höjd: 417 x 178/198 x 151 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd åtta år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (2025) är från 469 900 kronor. Olika tillval gör bilen betydligt dyrare.

Jag saknar en hel del på Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025): ström från bilen/batteribank/V2L, dubbelriktad laddning/ström till nätet/V2G, större främre lastutrymme (frunk), snabbare snabbladdning, bättre räckvidd samt möjlighet till dragkrok och taklast.

Högsta Växeln nämner inga specifika konkurrenter till Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025), men rimligen hör en någon eller några koncernkusiner hit, som Jeep Avenger, och kanske också Mini Cooper SE.

I sammanställningen nedan utgår jag från Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025), som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ motorstark
+ känns som en äkta Alfa Romeo
+ stor körglädje
+ låg vikt
+ relativt hög markfrigång
+ chassi med styv krängningshämmare
+ bra frambromsar
+ torsendifferentialen som gör den kurvstabil

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– kort räckvidd
– relativt dyra tillvalspaket

Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh Veloce (2025) får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Högsta Växelns webbplats 7 oktober 2024.

Jörgen Bengtson
Foto: Alfa Romeo

Artikeln publicerad 12 oktober 2024
Uppdaterad 25 oktober 2024