Fiat Grande Panda hyggligt val

Fiat, som är ett stort märke i Sydeuropa, kommer nu med en riktigt billig elbil, Fiat Grande Panda Electric, som kan bli stor i Nordeuropa. Den är visserligen dyrare än två lågpriskonkurrenter, men kostar inte mer än 359 900 kronor i ”värstingversionen”.

Billigaste elbilarna i Sverige i dag är Citroën ë-C3 och Hyundai Inster, som har startpris på 299 990 kronor. Något dyrare är Fiat Grande Panda Electric. I branschen talar man om bilar under 25 000 euro, exklusive skatter. Här hamnar Fiat Grande Panda Electric. Bilen är utvecklad i Indien, för att pressa pris, vara flexibel och enkel att bygga.

Panda är en nytolkning av den klassiska bilen Fiat Panda från 1980. Det ser man i design och olika detaljer.

Fiat Grande Panda Electric delar den nya plattformen Stellantis Smart Car med sina många syskon i Stellantiskoncernen. Den är dock inte helelektrisk, därav tillägget ”Electric” för den helt eldrivna versionen. Fiat Grande Panda finns nämligen även som bensinbil. Fiat Grande Panda Electric är första elbilen med nya elbilsplattformen, som Fiat tillverkar i Kragujevac, Serbien.

Fiat Grande Panda Electric finns i en modellversion på 113 hästkrafter och räckvidd på 32 mil. Till dessa kommer två utrustningspaket, RED och La Prima, där det är oklart om RED finns i Sverige. Den här artikeln handlar om Fiat Grande Panda Electric La Prima.

Det kan också komma versioner med större och mindre batterier. Fiat utlovar också en fyrhjulsdriven Grande Panda, dock oklart när och med vilka specifikationer.

Vi har haft åtta artiklar om Fiats elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Fiat Grande Panda med el (250322).

Vi Bilägare har testat Fiat Grande Panda Electric La Prima i vad tidningen kallar ”Provkört”, där den inte ger betyg. Men man kan säga att Vi Bilägare tycker att det är ett hyggligt val.

Vi Bilägare summerar i rubriken hur den ser på bilen: “Dammsugare som förebild”. Tidningen syftar på den fasta laddkabeln i bilens front.

Dagens Nyheter har testat bilen, Fiat Grande Panda med el (250322), och ger den 17 av 25 poäng. Tidningen ger även delbetyg: inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta (fyra poäng) i miljö och ekonomi samt mittenbetyg (tre poäng) i köregenskaper, säkerhet och komfort.

Många kallar sina bilar suv, även om de inte är det, vilket Fiat Grande Panda Electric La Prima inte är. Bilen uppfyller inte suv-kraven: fyrhjuldrift, kraftfull motorstyrka och dragkrok med rimligt hög dragvikt. Den uppfyller suv-kraven i tre avseenden: rejält bagageutrymme för sin storleksklass, plats för fem personer och hög markfrigång (163 millimeter).

Här är fakta om Fiat Grande Panda Electric La Prima.
√ Fiat kallar bilen kompaktsuv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 113 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 122 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Ingen test i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 100 kilowatt, kW, 400-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 32 minuter.
√ Växelströmsladdning 7,4 kilowatt, kW, eller 11 kW (tillval).
√ Har autocharge men inte plug & charge.
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/LFP) på brutto 44 kilowattimmar, kWh, och netto 43,8 kWh.
√ Blandad körning 1,68 –1,74 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 32 mil WLTP.
√ Toppfart 132 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 11 sekunder.
√ Tomvikt cirka 1 540 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare 549 kg.
√ Bakre lastutrymme 361 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 315 l.
√ Inget lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 550 kg.
√ Ingen taklast.
√ Längd/bredd/höjd: 400 x 176 x 157 centimeter.
√ Begränsat antal förarstödssystem.
√ Ingen nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolik 3 000 mil.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack två år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Fiat Grande Panda Electric La Prima är från 359 900 kronor kronor med kampanjpris 319 900 kronor. Finns inget pris för Fiat Grande Panda Electric RED i Sverige. Olika tillvall gör bilen dyrare.

Vi Bilägare Nyheter nämner fyra konkurrenter till Fiat Grande Panda Electric: Citroën ë-C3, Hyundai Inster, Mini Cooper E och Renault 5 E-Tech.

Jag saknar en del på Fiat Grande Panda Electric La Prima: lastutrymme under huven (frunk), värmepump, förvärmning av batteriet, nätuppdatering (OTA) och lägre pris på tillvalspaket som ger bilen rimlig funktionalitet.

I sammanställningen nedan utgår jag från Fiat Grande Panda Electric La Prima som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ smart laddlösning med inbyggd laddkabel på 4,5 meter
+ tuff och gullig formgivning
+ stort bagageutrymme
+ bra fysiska reglage och instrument
+ billig
+ stora innerutrymmen
+ inredningen skriker inte lågprisbil
+ känns pigg i stadstrafik, trots måttliga prestanda
+ ”nätta yttermått”

På minussidan:
– trångt baksäte
– kort räckvidd
– ingen ström från bilen, batteribank, V2L
– hög lasttröskel i bagageutrymmet
– enkel förarstol
– inget utrymme under golvet i bagageutrymmet
– trångt för förarens vänsterfot
– baksätet har sittposition med höga knän och dåligt lårstöd
– klen motorstyrka
– guppig gång i stadstrafik
– litet batteri
– dålig acceleration
– ingen redovisning av förbrukning
– destinationsladdare på 7,4 kW

Fiat Grande Panda Electric La Prima får inga poäng i testet.

Testet publicerades i Vi Bilägare 26 april 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Fiat

Artikeln publicerad 26 april 2025