Renault 4 E-Tech Comfort godkänd

Renault 4 E-Tech finns inom kort på den svenska marknaden. Det märks med biltester, som duggar tätare än vad jag tidigare upplevt. Nu är det Vi Bilägare, som tar sig an bilen. Det blir tredje artikeln på tre dagar, som jag skriver om Renault 4 E-Tech.

Den nya elbilsversionen av Renault 4 är en helt ny bil, där vissa designmoment påminner om bensinversionen, som på sin tid gjorde succé.

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane, Renault Scenic, Renault 5 och nu Renault 4.

Renault 4 har en lång historia, i Sverige känd som ”Laban” och från annonser som ”Skrytbil?”. Den är Renaults mest sålda bil någonsin, har sålt över åtta miljoner bilar globalt fram till 1994 och är fjärde mest sålda bilen genom tiderna i Europa. I Sverige såldes den 1961–1981. Renault 4 E-Tech Electric är exempel på det tillverkaren kallar ”retro-futurism”, gamla modeller (Renault 4) i modern eldrift, som fångar köpare på nostalgi och känslor.

Renault 4 E-Tech Electric byggs på ren elbilsplattform, AmpR Small, i Maubeuge, Franrike. Renault tillverkar det mesta till bilen i Frankrike eller Europa: batterierna i Douai och elmotorn i Cléo. Cirka 75 procent av leverantörerna finns på högst 30 mils avstånd från fabriken. Renault marknadsför bilen som en europeisk bil.

Renault 4 E-Tech – som till och från har tillägget ”Electric” och/eller antalet hästkrafter, ”122” eller ”150” – finns i två varianter: Urban Range med batteri på 40 kilowattimmar (kWh) och 122 hästkrafter samt Comfort Range med 52 kWh-batteri och 150 hk. Det finns tre utrustningsnivåer: Evolution, Techno och Iconic. Denna artikel handlar om Renault 4 E-Tech Comfort Range, oklart vilken utrustningsnivå, som Vi Bilägare testat.

Enligt tillverkaren är Renault 4 E-Tech en liten halvkombi och ingen suv. Den uppfyller dock flera suv-krav: stort bagageutrymme, plats för fem personer och hög markfrigång (181 millimeter).

Vi har skrivit 19 artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Comeback för Renault 4 (250613).

Vi Bilägare har gjort en test av Renault 4 E-Tech Comfort Range i vad den kallar ”Provkört”, där den inte delar ut betyg. Vi tolkar dock omdömet som ett försiktigt tummen upp.

Vi Bilägare sammanfattar sin uppfattning om bilen i rubriken, ”Den nya skrytbilen”, med reserverar sig för att priset måste vara rimligt lågt för att Renault 4 E-Tech ska bli en framgång.

Dagens industri har testat testat Renault 4 E-Tech Urban Range, som vi skrev om i Comeback för Renault 4 (250613). Teknikens Värld har testat Renault 4 E-Tech Comfort Range, Renault 4 E-Tech godkänd (250612).

Här är fakta om Renault 4 E-Tech Urban Range respektive Comfort Range:
√ Liten halvkombi, enligt tillverkaren.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 122/150 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 245 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 4 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 80/100 kilowatt, kW, 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på 32/33 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 3,6 kW.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon/NCM) på brutto 43/55 kilowattimmar, kWh, och netto 40/52 kWh.
√ Blandad körning 1,51/1,56 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 30/40,9 mil WLTP.
√ Toppfart 150 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 9,2/8,2 sekunder.
√ Tomvikt utan förare 1 449/1 462 kilogram.
√ Maxlast med förare 385/518 kg.
√ Bakre lastutrymme 420 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 405 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken) 55 l.
√ Inget främre lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 500 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 415 x 181 x 157 centimeter.
√ Relativt många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display (HUD).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolikt 3 000 mil eller tolv månader.
√ Garantier: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Renault 4 E-Tech är inte klart men troligen för Urban Range från cirka 320 000 kronor och Comfort Range från cirka 340 000–370 000 kronor.

Jag saknar en del på Renault 4 E-Tech: större räckvidd för den dyrare versionen eller ny tredje version, snabbare snabbladdning, värmepump som standard, högre dragvikt, främre lastutrymme (frunk), högre maxvikt och bättre krockskydd.

Vi Bilägare nämner fem specifika konkurrenter till Renault 4 E-Tech Comfort Range: Citroën ë-C3, Hyundai  Inster, Kia EV3, Škoda Elroq och Volvo EX30.

Till konkurrenterna hör rimligen också ett stort antal andra bilar, lite beroende på om man går upp eller ner i storlek något: BYD  Atto 2/3, Citroën ë-C4, Cupra Born, Cupra Tavascan, Fiat Grande Panda La Prima, Ford Puma Gen-E, Hyundai  Kona Electric, Kia  Niro  EV, Lynk & Co 02, MG  ZS EV, Mini Countryman E, Peugeot e‑2008, Renault 5 E-Tech, Smart #3, Volkswagen ID.3 och Zeekr X.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault 4 E-Tech Comfort Range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ stort bagageutrymme med låg lasttröskel
+ löstagbar plastbalja under lastgolvet
+ bra infotainment från Google
+ bra röststyrning, ruttplanering och förvärmning av batteriet
+ V2L-funktion (ström från bilen)
+ ”egen stil”
+ motorstyrka och acceleration räcker
+ ”instrument och reglage fungerar utmärkt”
+ inbyggt spännband i bagageutrymmet (i franska flaggans färger)

På minussidan:
– dålig fjädring
– trångt baksäte
– inget kurvhandtag i taket
– långsam snabbladdning med dålig laddkurva
– trångt för förarens fötter
– hög tröskel med nedfällt baksäte

Renault 4 E-Tech Comfort Range får inga poäng i testet.

Testet publicerades i Vi Bilägare nummer 9, 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Renault

Artikeln publicerad 14 juni 2025