Toyotas första elbil, Toyota bZ4X, kom våren 2022. Förväntningarna var höga, men Toyota bZ4X var en besvikelse, med bland annat dåliga köregenskaper, kort räckvidd och långsam laddning. Nu kommer en uppdaterad version, där visserligen många uppgifter är oklara, men där Toyota visar att företaget gör en betydligt bättre bil.
Beräknad leveransstart i Sverige för uppdaterade (facelift) Toyota bZ4X är årsskiftet 2025–2026.
Modellbeteckningen kräver en förklaring: bokstäverna ”bZ” står för ”beyond Zero” (”efter noll”) och talar om att det är en batteridriven elbil; siffran ”4” refererar till storleken; bokstaven ”X” beskriver att det är en SUV-crossover.
Toyota ägare är japanska Toyota.
Nya Toyota bZ4X AWD bygger på en renodlad elbilsplattform, e-TNGA.
Nya Toyota bZ4X finns i tre versioner i Sverige: framhjulsdrift (FWD) på 57,7 kWh, framhjulsdrift (FWD) på 73,1 kWh och fyrhjulsdrift (AWD) på 73,1 kWh. Till detta kommer tre utrustningsnivåer: Active, Active Tech och Executive; finns också Executive Bitone som är Executive med tvåfärgad lack och extra stylingdetaljer. Denna artikel handlar om Toyita bZ4X AWD, alltså fyrhjulsdrift med 73,1 kWh, oklart med vilken utrustningsnivå.
Toyota bZ4X AWD byggs för den europeiska marknaden i Aichi, Japan.
Teknikens Värld har testat Toyota bZ4X AWD, utan att avge poäng eller betyg, i vad tidningen kallar ”Provkörd”. Vi tolkar omdömet som att bilen är ett bra val.
Teknikens Värld skriver i rubriken: ”Toyota bZ4X AWD Gjort om, gjort rätt Toyota uppdaterar elbilen Toyota bZ4X AWD rejält”. I ingressen skriver tidningen: ”Nu kommer den bZ4X vi borde fått för tre år sedan. Det är bara en sak som återstår att ordna till – det krångliga namnet.”
Teknikens Värld är först med att testa nya Toyota bZ4X AWD av de tidningar och sajter vi bevakar: Auto motor & sport, Dagens industri, Dagens Nyheter, Gröna Mobilister, Högsta växeln, Svenska Dagbladet och Vi Bilägare.
Vi har skrivit fyra artiklar om Toyotas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Godkänt för Toyota Urban Cruiser AWD (250711).
Toyota kallar bilen suv, vilket den fyrhjulsdrivna versionen är. Toyota bZ4X AWD har fyrhjulsdrift, kraftfull motorstyrka, hög sittställning, hög markfrigång (cirka 20 centimeter), plats för fem personer, terrängfordonsegenskaper, stort bagageutrymme och rejäl dragvikt (har 1 500 kilogram).
Här är fakta om nya Toyota bZ4X FWD 57,7 kWh, Toyota bZ4X FWD 73,1 kWh och Toyota bZ4X AWD, där många uppgifter om framför allt FWD är oklara:
√ Mellanstor suv.
√ Framhjulsdrift/framhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 167/224/343 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 269/269/439 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap; gamla hade betyg 5 av 5.
√ Snabbladdning 150 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent cirka 28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11/22/22 kW.
√ Autocharge men inte plug & charge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 57,7/73,1/73,1 kilowattimmar, kWh, och netto cirka 54/69/69 kWh.
√ Blandad körning cirka 1,35/1,35/1,5 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd cirka 45/57/51 mil WLTP.
√ Toppfart 160 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t oklart/oklart/5,1 sekunder.
√ Tomvikt utan förare oklart/oklart/2 065 kilogram.
√ Maxlast med förare oklart/oklart/475 kg.
√ Bakre lastutrymme 452 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 589 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt cirka 750/750/1 500 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 470 x 186 x 160/165 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall oklart.
√ Garantier: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri tio år eller 100 000 mil.
√ Pris är för Toyota bZ4X FWD 57,7 kWh från 479 900 kronor, för Toyota bZ4X FWD 73,1 kWh från 529 900 kronor och för Toyota bZ4X AWD från 554 900 kronor.
Teknikens Värld nämner två huvudkonkurrenter till Toyota bZ4X AWD: Lexus RZ 500e, ”Syskonbilen från Lexus har fått samma typ av uppdateringar som bZ4X. Öppnar du plånboken kan du också få en RZ med nya steer-by-wire-tekniken. Pris: Ej klart.”; Škoda Enyaq RS, ”Det finns en helt gäng med konkurrenter från VW-koncernen men vi väljer att plocka ut en av de bättre, uppdaterade Enyaq. RS-versionen har fyrhjulsdrift och lite kaxig design. […] Pris: Från 664 900 kronor.”
Andra konkurrenter är: Ford Mustang Mach-E, Škoda Enyaq iV, Škoda Enyaq iV 80X och VW ID.4 GTX,
Jag saknar en del på nya Toyota bZ4X AWD: snabbare laddning och 800-voltsystem, ström från bilen/batteribank (V2L), frunk, hög maxlast och långa serviceintervaller.

I sammanställningen nedan utgår jag från Toyota bZ4X AWD, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ billig
+ bättre elmotorer än 2022
+ bättre batterier och räckvidd än 2022
+ snyggare och trevligare än 2022
+ styvt chassi
+ instrumentpanel framför ratten
+ bra benutrymme både fram och bak
+ tyst
+ tioårig batterigaranti
+ förvärmning av batterier inför laddning
+ växelströmsladdning på 22 kW
+ hög laddkurva
+ navigering med planering av laddstopp
+ stort panoramaglastak
+ energieffektiv klimatanläggning
+ enkelt montera barnstol i baksätet
På minussidan:
– plottrig instrumentpanel
– ynklig dragvikt (750 kg) i FWD
Toyota bZ4X AWD får inga poäng i testet.
Testet publicerades i tidningen Teknikens Värld nummer 20, 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Toyota
Artikeln publicerad 21 september 2025