Škoda Elroq 60/85 bra köp

Škoda är numera en relativt dyr bil från VW-koncernen. Minstingen, Škoda Elroq, är dock mer prisvärd i sina 60- och 85-versioner än storasyskonet Škoda Enyaq eller den mindre Škoda Elroq 50.

Bilen finns för leverans i Sverige. Den fyrhjulsdrivna versionen, Škoda Elroq 85X, förväntas komma före årsskiftet 2025–26.

Tjeckiska Škodas ägare är tyska Volkswagen.

Škoda Elroq bygger på en helelektrisk plattform, Modularer Elektrifizierungsbaukasten (MEB), på engelska Modular Electric Drive Matrix.

Den delar plattform med syskonet Audi, Cupra/Seat och Volkswagen (VW).

Med Elroq har Škoda en kompakt elsuv eller crossover. Škoda Elroq har på kort tid blivit Danmarks mest sålda elbi.

Škoda Elroq finns i tre versioner: bakhjulsdrivna Škoda Elroq 50 (170 hästkrafter, hk), Škoda Elroq 60 (204 hk) och Škoda Elroq 85 (286 hk). En fjärde version, fyrhjulsdrivna Škoda Elroq 85X, är utlovad att komma före årsskiftet 2025–26. Till dessa kommer olika utrustningspaket och specialversion Sportline. Den här artikeln handlar om Škoda Elroq 85.

Škoda har en profil med praktiska lösningar. Škoda Elroq har paraply i dörren, inbyggd isskrapa, nätväska för laddkablar i bagage­utrymmet, hängmatta i bagageutrymmet för lösa saker, mobiltelefonfickor och flera smarta förvaringsfack.

Škoda Elroq byggs på Škodas huvudfabrik i Mladá Boleslav, Tjeckien.

Gröna Mobilister har testat Škoda Elroq 85, oklart med vilket utrustningspaket, där den inte ger betyg eller poäng. Vi tolkar omdömet som ”bra köp”, även om Gröna Mobilister också bryter en lans för Škoda Elroq 60.

Gröna Mobilister summerar i artikeln: “Skoda Elroq är en lagom stor och genomtänkt el-SUV som träffar precis rätt för många familjer som vill ha en SUV men inte har behov av ett superstort bagageutrymme.”

Vi har haft 13 artiklar om Škodas elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Škoda Elroq inte prisvärd (250313).

Motor auto & sport har testat Škoda Elroq 60, som vi skrev om i artikeln Škoda Elroq inte prisvärd (250313), där den får motsvarande 20 av 25 poäng. Vi Bilägare har testat Škoda Elroq 85 i vad den kallar ”Provkört”, som vi skrev om i Škoda Elroq 85 allt för dyr (250309), där vi tolkar omdömet som icke godkänt. Dagens Nyheter har testat Škoda Elroq 85 Sportline, som vi skrev om i Škoda Elroq 85 för dyr (250201), där den får 16 av 25 poäng. Dagens industri har testat Škoda Elroq 60, som vi skrev om i Skoda Elroq ganska bra (250110), där den får 18 av 25 poäng. Högsta Växeln har testat Škoda Elroq 50 och Škoda Elroq 85, som vi skrev om i Škoda Elroq bra alternativ (241212), där den får motsvarande 20 av 25 poäng.

Škoda kallar bilen suv, vilket den ännu inte presenterade fyrhjulsdrivna versionen är. Škoda Elroq 85 uppfyller inte detta suv-krav eller kravet på rejäl dragvikt (har 1 000 kilogram). Däremot har den kraftfull motorstyrka, hög sittställning, hög markfrigång (18,6 centimeter), plats för fem personer och terrängfordonsegenskaper. Bagageutrymmet är i minsta laget för en suv.

Här är fakta om Škoda Elroq 50/60/85:
√ Škoda kallar bilen kompakt suv-crossover.
√ Bakhjulsdrift.
√ Motor 170/204/286 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 310/310/545 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 145/165/175 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent cirka 25/24/28 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Ingen ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Ingen dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 55/63/82 kilowattimmar, kWh, och netto 52/59/77 kWh.
√ Blandad körning 1,6/1,61/1,55 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd cirka 37,4/40,3/58,1 mil WLTP.
√ Toppfart 160/160/180 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 9/8/6,6 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 939/2 040/2 044 kilogram.
√ Maxlast med förare 553/417–554/606 kg.
√ Bakre lastutrymme 470 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 580 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 000/1 000/1 000 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd utan och med speglar–höjd: 449 x 188/215 x 161–166 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD (tillval).
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolikt två år med fria mil.
√ Garantier: nybil två, med förlängd garanti tre år och 10 000 mil samt fyra år och 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Škoda Elroq 50 från 424 900 kronor, Škoda Elroq 60 från 479 900 kronor och Škoda Elroq 85 från 534 900 kronor. Högre utrustningspaket gör versionerna väsentligt dyrare.

Gröna Mobilister nämner fyra konkurrenter: Kia EV3, ”om du vill ha en riktigt bra SUV som är något mindre”; Renault Scenic, ”om du vill ha en riktigt bra SUV i ungefär samma storlek”; Škoda Enyaq/VW ID.4. ”om du vill ha en riktigt bra SUV som är något större”.

Till konkurrenterna hör rimligen också Alfa Romeo Junior, Cupra Born, Hyundai Kona, Lynk & Co 02, Mini Countryman, Škoda Elroq 50/60, Tesla Model 3 , Volvo EX30, X-Peng G6 och Zeekr X.

Jag saknar en del på Škoda Elroq 85: lastutrymme under huven (frunk), dragvikt på minst 1 500 kilogram, ström från bilen/batteribank (V2L), lägre pris på versionerna och tillvalspaketen.

I sammanställningen nedan utgår jag från Škoda Elroq 85, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lagom stor
+ smidig
+ mycket bra vändradie (9,3 meter)
+ bra räckvidd
+ bra snabbladdning (175 kW)
+ rymlig och genomtänkt kupé
+ många praktiska lösningar
+ stabil och skön i vardagskörning
+ bra både i stad och på landsväg
+ infällbar dragkrok standard
+ hög sittposition, ger fin trafiköverblick
+ bra fjädring
+ hög komfort
+ bra materialval men inte premium i alla delar

På minussidan:
– högt vägljud, framför allt med 20-tumshjul
– delvis skymd farthållare
– låg dragvikt
– relativt litet bagageutrymme
– ingen frunk

Škoda Elroq 85 får inga poäng i testet.

Testet publicerades på webbplatsen för Gröna Mobilister 23 september 2025.

Jörgen Bengtson
Foto: Škoda

Artikeln publicerad 26 september 2025