Nya, attraktiva elbilar, som kostar betydligt mindre än sina föregångare, kommer i strid ström. En sådan är Kia EV4. Den ligger i sina två grundläggande versioner, Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, under prisnivån för vår bevakning, 550 000 kronor.
Kia kommer starkt som elbilsmärke, framför allt i Sverige, där Kia är betydligt större än den globala storebrodern eller kusinen, Hyundai. Kia har i Sverige lanserat Kia EV6, därefter stora sjusitsiga Kia EV9 och sedan lilla Kia EV3. Kia EV4 placerar sig mellan Kia EV3 och Kia EV6. Snart kommer Kia EV5 och nya minstingen Kia EV2. Därmed har Kia, som en av få märken i Sverige, ett i stort sett komplett utbud av elbilar.
Kia EV4 är utlovad för leverans i Sverige med start kring årsskiftet 2025–2026.
Huvudägare är sydkoreanska Hyundai Motor Company, som är del av Hyundai Motor Group. Kia är dock ett eget bolag inom gruppen. Andra stora delägare är South Korea’s National Pension Service och ledningen inom Kia.
Tillverkningen för den europeiska marknaden av Kia EV4:s kombimodeller sker på Kia Autoland Slovakia, Žilina, Slovakien, vilket är nytt för Kia. Kia EV4:s sedanmodeller tillverkas på Kia Autoland Gwangmyeong, Sydkorea.
Kia EV4 bygger på en renodlad elbilsplattform, Electric Global Modular Platform (E-GMP) från Hyundai Motor Group.
Den delar plattform med Kia EV3, Kia EV6, Kia EV9 och kommande Kia EV2 samt Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6 och kommande Hyundai Ioniq EO och Hyundai Ioniq 9 samt Genesis GV60. Kia EV3 och Kia EV4 samt sannolikt Kia EV2 har 400-voltsystem, övriga 800-voltsystem.
Kia EV4 finns i tre versioner i Sverige: Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, båda med karossen halvkombi, samt EV4 Fastback Long Range, med karossen sedan (fastback). Utrustningsnivåerna är standard, Plus och GT Line. Kia EV4 Standard Range har batteri på brutto 58,3 kilowattimmar, kWh, övriga på brutto 81,4 kWh. Denna artikel handlar om Kia EV4 Plus Long Range.
Kia EV4 hör till kategorin relativt billiga elbilar, med två bilar, Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, som kostar under 550 000 kronor.
Tidningen Dagens industri har testat Kia EV4 Long Range. Den får 20 av 25 poäng, med näst högsta delbetyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, ekonomi, säkerhet och bilkänsla. Vi tolkar tidningens betyg/omdöme för Kia EV4 Long Range som mycket bra.
Dagens industri säger om Kia EV4 Long Range i rubriken, ”Smart och spännande”, och i en sammanfattning, ”EV4 är inte den snabbaste eller sportigaste elbilen på marknaden. Men sett till helheten är den mycket bra.”
Vi har skrivit 26 artiklar på Jörgensval.se om Kias elbilar, där den sista med länk är Kia EV3 Plus LR bra (250602).
Det här är första artikeln om och testet av Kia EV4.
Bilen är, enligt Kia, inte en suv. Den har antingen karosstyp halvkombi eller sedan (fastback).

Här är fakta för Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range:
√ Företaget kallar bilen mellanstor halvkombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 204 hästkrafter, hk, 150 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 283 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Fem av fem poäng i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 100/128 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 29/31 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge och plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 1,8 kW.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 58,3/81,4 kWh och netto 55,5/78 kWh.
√ Blandad körning 1,47/1,46 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 44/62,5 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t på 7,4/7,7 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 850/1 910 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 475 kg.
√ Bakre lastutrymme 490 liter.
√ Bakre lastutrymme med nedfällda baksäten 1 251 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Lastutrymme under huven (frunk) cirka 20 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 500 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 443 x 186 x 148 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall 3 000 mil eller 24 månader.
√ Garantier: nybil sju år eller 12 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack åtta år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för Kia EV4 Standard Range från 476 900 kronor, Kia EV4 Long Range från 541 400 kronor, EV4 Plus Long Range från 573 400 kronor och EV4 GT Line Long Range från 623 400 kronor
Dagens industri nämner tre konkurrenter till Kia EV4 Long Range: Škoda Elroq, ”Tyst och lugn med fin komfort.”; Tesla Model 3, ”Har sina år på nacken, men uppdaterad under skalet.”; Volvo EX30, ”Snabbare, mer avskalad och mindre praktisk.”
Till konkurrenterna hör rimligen också Nio ET5 Touring och Volkswagen ID.7 Touring.
Jag saknar ganska lite på Kia EV4 Long Range: högre maxlast och lägre pris för att klara konkurrensen med de bästa kinesiska bilarna.
I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV4 Long Range som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.
På plussidan:
+ fin miljö i bilen
+ modern design
+ många fysiska reglage med digitala motsvarigheter
+ rymlig
+ baksäte med bra plats
+ hög och därmed effektiv laddkurva
+ lång räckvidd, över 60 mil
+ relativt tyst
+ ”bättre känsla för vägen” än EV3
+ bra säten
+ bra utrustningsnivå redan i basmodellen
+ bra säkerhetssystem som vingelvarning och adaptiv farthållare
+ väl fungerande farthållare
+ bra styrning
+ bra i undanmanöver
+ ”imponerade vändradie”
På minussidan:
– långsam laddning, inte 800-voltsystem
– varnande pip för störande
– sittdynan obekväm
– relativt dyr
Kia EV4 Long Range får 20 av 25 poäng i testet.
Testet publicerades i Dagens industri 17 oktober 2025 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson
Foto: Kia
Artikeln publicerad 17 oktober 2025