Kia EV4 GT Line Long Range godkänt

Kia EV4 är en attraktiva elbil i mellanstorlek. Den ligger i sina två grundläggande versioner, Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, under prisnivån för vår bevakning, 550 000 kronor. Men sedan finns också dyrare EV4 Plus Long Range och EV4 GT Line Long Range.

Kia är ett allt starkare elbilsmärke i Sverige och här betydligt större än sin globala storebror eller kusin, Hyundai. Kia har i Sverige lanserat Kia EV6, därefter sjusitsiga Kia EV9 och sedan lilla Kia EV3. Kia EV4 placerar sig mellan Kia EV3 och Kia EV6. Snart kommer Kia EV5 och nya minstingen Kia EV2. När Kia har alla modellerna på plats, är Kia en av få märken med ett i stort sett komplett utbud av elbilar.

Kia EV4 är utlovad för leverans i Sverige kring årsskiftet 2025–2026.

Huvudägare är sydkoreanska Hyundai Motor Company, som är del av Hyundai Motor Group. Kia är dock ett eget bolag inom gruppen. Andra stora delägare är South Korea’s National Pension Service och ledningen inom Kia.

Tillverkningen för den europeiska marknaden av Kia EV4:s halvkombimodeller sker på Kia Autoland Slovakia, Žilina, Slovakien, vilket är nytt för Kia. Kia EV4:s sedanmodeller tillverkas på Kia Autoland Gwangmyeong, Sydkorea.

Kia EV4 bygger på en renodlad elbilsplattform, Electric Global Modular Platform (E-GMP), från Hyundai Motor Group.

Den delar plattform med Kia EV3, Kia EV6, Kia EV9 och kommande Kia EV2 samt Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6 och kommande Hyundai Ioniq EO och Hyundai Ioniq 9 samt Genesis GV60. Kia EV3 och Kia EV4 samt sannolikt Kia EV2 har 400-voltsystem, övriga 800-voltsystem.

Kia EV4 finns i tre versioner i Sverige: Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, båda med karossen halvkombi (hatchback), samt EV4 Fastback Long Range, med karossen sedan (fastback). Utrustningsnivåerna är standard, Plus och GT Line. GT Line-versionen har samma grundläggande funktioner som vanliga Long Range men fler utrustningsdetaljer. Denna artikel handlar om Kia EV4 GT Line Long Range.

Kia EV4 kommer framöver även med fyrhjulsdrift.

Tidningen Teknikens Världs har testat Kia EV4 GT Line Long Range i något den kallar ”Provkörd!”, där tidningen inte delar ut betyg eller poäng. Vi tolkar tidningens betyg/omdöme för Kia EV4 GT Line Long Range som godkänt.

Teknikens Världs säger om Kia EV4 GT Line Long Range i rubriken: ”Kia EV4 GT Line Long Range Tillplattad trea EV4 är som en lägre EV3, byggd för Europa”. Tidningen frågar i ingressen, ”Är det här en värdig, elektrisk ersättare till forna succén Ceed?”, utan att ge ett riktigt svar.

Vi har tidigare skrivit 28 artiklar på Jörgensval.se om Kias elbilar, där den sista med länk är Kia EV4 Long Range bra bil (251106).

Auto, motor & sport har testat Kia EV4 Long Range, som vi skrev om i artikeln Kia EV4 Long Range bra bil (251106), där bilen får motsvarande 20 av 25 poäng. Dagens industri har också testat Kia EV4 Long Range, som vi skrev om i artikeln Kia EV4 Long Range bra köp (251017), där bilen får 20 av 25 poäng.

Bilen är, enligt Kia, inte en suv eller crossover. Den har antingen karosstyp halvkombi (hatchback) eller sedan (fastback).

Här är fakta för Kia EV4 Standard Range och Kia EV4 Long Range, båda halvkombi (hatchback):
√ Företaget kallar bilen mellanstor halvkombi.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 204 hästkrafter, hk, 150 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 283 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 100/135 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 30/31 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge och plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 58,3/81,4 kWh och netto 55,5/78 kWh.
√ Blandad körning cirka 1,46–1,58 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 41/58,4–62,5 mil WLTP.
√ Toppfart 170 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t på 7,4/7,8 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 850/1 910 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 545 kg.
√ Bakre lastutrymme 435 liter.
√ Bakre lastutrymme med nedfällda baksäten 1 450 l.
√ Kan ha litet lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 1 000 kg.
√ Sannolikt taklast 80 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 443 x 186 x 149 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall troligen 3 000 mil eller 24 månader.
√ Garantier: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år eller 15 000 mil samt batteri sju år eller 15 000 mil.
√ Pris för Kia EV4 Standard Range från 476 900 kronor, Kia EV4 Long Range från 541 400 kronor, EV4 Plus Long Range från 573 400 kronor och EV4 GT Line Long Range från 623 900 kronor

Teknikens Värld nämner tre konkurrenter till Kia EV4 GT Line Long Range: Renault Scenic E-Tech Electric techno 87 kWh Long Range, ”Pris- och räckviddsmässigt svår konkurrent. Scenic är en av de bättre i klasen just nu. Pris: 549 900 kronor.”; nya Tesla Model Y standardversion, ”med räckvidd på 53 mil och ett pris på 499 990 kronor”; Volvo EC40 Single Motor Extended Range, ”Snudd på samma batterikapacitet och likvärdig räckvidd. En äldre konstruktion som håller än och säljer bra. Går att hitta till rabatterat pris. Pris: 579 900 kronor.”

Till konkurrenterna hör rimligen också Nio ET5 Touring, Škoda Elroq, Tesla Model 3, Volkswagen ID.7 Touring och Volvo EX30.

Jag saknar ganska lite på Kia EV4: frunk, snabbare laddning/800-voltsystem, högre dragvikt, högre maxlast och lägre pris för att klara konkurrensen med de bästa kinesiska bilarna.

I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV4 GT Line Long Range som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ mjuk fjädring, ingen ”studsig sportfjädring”
+ behaglig gång
+ tyst
+ bromskraftsåtervinningen kommer ihåg inställningen till nästa körning
+ bra med rattknappar
+ bra förankring av säkerhetsbältena i baksätet
+ stort bagageutrymme
+ relativt bra dragvikt (1 000 kilogram)
+ bra ladduttag i kupén
+ omisskännlig Kia-design
+ bra ratt
+ interiör utan repkänslig plast
+ bra val av körlägen
+ bra fungerande förarstödssystem
+ lätt att stänga av hastighetsvarnaren
+ stora förvaringsfack
+ trådlös mobilladdning
+ snabb i lägre hastigheter
+ bra enpedalsläge
+ rymligt baksäte

På minussidan:
– lite för hög sittställning
– knappar man använder ytterst sällan sitter på bästa plats
– dålig bildskärmslösning med ”den korkade klimatskärmen”
– ingen påkostad interiör
– fel placerad knapp för val av körläge
– ”ingen raket” i acceleration
– baksätet obekvämt med låg sittdyna
– långsam snabbladdning och AC-laddning
– baksätet går bara att fälla i två lägen

Kia EV4 GT Line Long Range får inga poäng/betyg i testet.

Testet publicerades i Teknikens Värld nummer 25, 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Kia

Artikeln publicerad 2 december 2025