BMW iX3 mycket bra bil

BMW är duktiga på elbilar, men de är dyra. Med nya BMW iX3 50 xDrive tar företaget ett kliv upp i effektiva elbilar med 800-voltsteknik och lång räckvidd, som gör att vi skriver om bilen, trots att priset är från 749 000 kronor.

BMW iX3 50 xDrive beräknas finnas för leverans i Sverige våren 2026. Den finns för beställning sedan september 2025.

Tyska BMW, Bayerische Motoren Werke AG, är ett börsnoterat bolag. Bland de största enskilda ägarna finns familjerna Stefan Quandt och Susanne Klatten.

Tillverkningen för den europeiska marknaden sker i BMW Group Plant Debrecen, Ungern

BMW iX3 50 xDrive bygger på en renodlad elbilsplattform, Neue Klasse.

Den delar inte plattform med någon annan bil. Men nya modeller från BMW kommer att ha samma plattform.

BMW iX3 finns till en början i en version i Sverige, iX3 50 xDrive, ytterligare varianter kommer. Det finns tre utrustningsnivåer: M Sport, Fully Charged och Supercharged. Denna artikel handlar om BMW iX3 50 xDrive, oklart med vilken utrustningsnivå.

Tidningen Dagens industri har testat bilen. Tidningen sätter betyg på fem områden, med maximalt fem poäng i varje kategori, totalt upp till 25 poäng. BMW iX3 50 xDrive får 22 poäng, vilket är ovanligt högt. Bilen får högsta betyg (5 stjärnor) i köregenskaper och bilkänsla samt näst högsta betyg (4 stjärnor) i komfort, ekonomi och säkerhet. Vi tolkar betyget som en mycket bra bil.

Dagens industri säger om BMW iX3 50 xDrive i rubriken: ”BMW:s nya generation i en klass för sig”. I början av artikeln skriver tidningen att den är ”en av de bästa elbilarna på marknaden”.

Vi har tidigare skrivit 19 artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se, där den sista med länk är BMW i5 Touring dyr men bra (241221). Sedan har det inte blivit några artiklar, eftersom BMW kostar mer än 549 999 kronor, som är max för vår bevakning.

Vi har tidigare inte skrivit om bilen.

Bilen är, enligt BMW, en suv, företaget kallar bilen Sports Activity Vehicle (SAV), vilket i praktiken är samma som suv. BMW iX3 50 xDrive uppfyller suv-kravet på fyrhjulsdrift, hög markfrigång (18 centimeter), terrängfordonsegenskaper, hög sittställning, stort bagageutrymme, rejäl dragvikt (har 2 000 kilogram) och plats för fem personer.

Här är fakta om BMW iX3 50 xDrive:
√ Företaget kallar bilen mellanstor suv.
√ Fyrhjulsdrift.
√ Motor 469 hästkrafter, hk, 345 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 645 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad i Euro Ncap.
√ Snabbladdning 400 kilowatt, kW, 800-voltssystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent på cirka 21 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Autocharge och sannolikt plug & charge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto oklart kilowattimmar, kWh, och netto 108,7 kWh.
√ Blandad körning 1,51–1,79 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 80,5 mil WLTP.
√ Toppfart 210 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t på 4,9 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 2 360 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 540 kilogram.
√ Bakre lastutrymme 520 liter.
√ Bakre lastutrymme med nedfällda baksäten 1 750 l.
√ Litet lastutrymme under golvet (durken).
√ Lastutrymme under huven (frunk) på 58 l.
√ Dragkrok med dragvikt 2 000 kg.
√ Taklast 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 478 x 189 x 163 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Vindrutevisning, head-up-display, HUD (tillval).
√ Oklart om Apple carplay och Android auto.
√ Behovsstyrt system för serviceintervall.
√ Garantier: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, vägassistans samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris för BMW iX3 50 xDrive är från 749 900 kronor. Utrustningsnivåerna och olika tillval gör bilen väsentligt dyrare.

Dagens industri nämner tre konkurrenter till BMW iX3 50 xDrive: Audi Q6 e-tron, ”Syskon till Porsche Macan med utmärkta köregenskaper.”; Mercedes-Benz GLC, ”Inte lika vassa specifikationer, men inte långt ifrån.”; Volvo EX60, ”Kommande el-suv från Volvo.”

Till konkurrenterna hör rimligen också Tesla Model Y och Zeekr X.

Jag saknar väldigt lite på BMW iX3 50 xDrive: växelströmsladdning på 22 kW, lång serviceintervall och lägre pris för grundutrustade och tilläggsutrustade bilar för att klara konkurrensen med de bästa kinesiska bilarna.

I sammanställningen nedan utgår jag från BMW iX3 50 xDrive som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lång räckvidd, upp till 80,5 mil
+ mycket snabb snabbladdning, upp till 400 kW
+ går att ladda 37 mil på tio minuter
+ liten räckviddsångest
+ låg förbrukning
+ neutral men exakt styrning
+ trygg och enkel att köra
+ väldigt bra körkänsla
+ hög komfort
+ bra sportläge
+ snabb och effektiv bomsning
+ mycket bra undanmanöver
+ hög självkörandeförmåga
+ snabb automatisk parkering
+ instrumentering ”från dörrstolpe till dörrstolpe”
+ vindrutevisning
+ rimligt pris

På minussidan:
– små och pilliga knappar på ratten
– kort standardförarstolssäte
– tar tid att vänja sig vid inredningen

BMW iX3 50 xDrive får 22 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 5 december 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: BMW

Artikeln publicerad 7 december 2025