Nissan Leaf 75 kWh OK

Nissan Leaf, världens första framgångsrika elbil, kommer tillbaka under namnet Leaf, med batteri på 52 eller 75 kilowattimmar – och inget gemensamt med sin föregångare. Utrustningsnivåer och priser är oklara.

Första Nissan Leaf kom 2010, blev Årets bil, sopade banan med alla andra elbilar och sålde efter omständigheterna mycket bra. Andra versionen Nissan Leaf och ytterligare elbilsefterföljare från företaget, har inte rosat marknaden. Tredje generationen Nissan Leaf har chans att utmana dagens elbilar – om priset blir rätt.

Nya Nissan Leaf finns ännu inte i Sverige. Beräknad leveransstart är våren 2026.

Nissans ägare är japanska Nissan Motor Company, som är ett publikt, börsnoterat företag på Tokyobörsen. Största ägare är franska biltillverkaren Renault (cirka 15 procent). Båda företagen är en del av Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen.

Nya Nissan Leaf bygger på en renodlad elbilsplattform, CMF-EV (Ampr Medium), med de fördelar detta innebär.

Den delar plattform med Nissan Ariya, Renault Mégane E-Tech och Renault Scenic.

Nissan Leaf kommer sannolikt i två versioner i Sverige: en standardversion på 52 kWh och en större version (extended range) på 75 kWh, även om det inte är helt säkert att 52-kWh-versionen kommer hit. Till detta kommer sannolikt tre utrustningsnivåer. Denna artikel handlar om 2026 års Nissan Leaf 75 kWh, oklart med vilken utrustningsnivå, som Dagens Nyheter har testat.

Nissan Leaf byggs för den europeiska marknaden i Sunderland, Storbritannien.

Dagens Nyheter har testat Nissan Leaf 75 kWh i vad den kallar ”Provkörning”, som i stort sett är samma test som i Teknikens Värld i november 2025. En skillnad är att DN-testet ger betyg/poäng i fem delar. Nissan Leaf 75 kWh får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper och miljö samt mittenbetyg (tre poäng) i säkerhet, komfort och ekonomi. Vi tolkar omdömet som ett godkänt, ett OK, med möjlighet till bättre omdöme om priset blir lågt och säkerheten i krocktest (Euro Ncap) blir högt.

Dagens Nyheter skriver i rubriken: ”Här får gamla Leaf nytt liv”. Tidningen frågar, liksom Teknikens Värld, i ingressen, ”Har då 15 års erfarenhet av att bygga elbilar hjälpt Nissan att få till en ny storsäljare?” Svaret är ”ja”, om än något svävande.

Teknikens Värld har testat Nissan Leaf 75 kWh, som vi skrev om i Nissan Leaf 75 kWh godkänd (251108), där tidningen inte ger poäng/betyg. Vi Bilägare har testat Nissan Leaf Extended Range Evolve, som vi skrev om i Nya Nissan Leaf med i matchen (250914), där tidningen inte ger poäng eller betyg.

Vi har skrivit elva artiklar om Nissans elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länk är Nissan Micra 52 kWh bra köp (251109).

Bilen är, enligt Nissan, en kompakt crossover/suv. Den uppfyller dock inte suv-kraven på fyrhjulsdrift, dragkrok med rejäl dragvikt (minst 1 500 kg), hög sittställning, terrängfordonsegenskaper eller hög markfrigång (är cirka 13,5 centimeter). Den uppfyller suv-kraven på kraftfull motorstyrka, plats för fem personer och rejält bagageutrymme.

Här är fakta om 2026 års Nissan Leaf 52 kWh respektive Nissan Leaf 75 kWh:
√ Företaget kallar bilen kompakt crossover/suv.
√ Framhjulsdrift.
√ Motor 177/217 hästkrafter, hk, 130/160 kilowatt, kW.
√ Vridmoment 345/355 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Inte testad av Euro Ncap.
√ Snabbladdning 105/150 kilowatt, kW; 400-voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent cirka 35 minuter.
√ Växelströmsladdning 11 kW.
√ Plug & charge men inte autocharge.
√ Ström från bilen, batteribank, V2L, på 3,6 kW.
√ Dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon) på brutto 52/75 kWh, och netto cirka 52/72 kWh.
√ Blandad körning 1,38/1,42 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 43,6/62,2 mil WLTP.
√ Toppfart 160 kilometer per timme, km/t.
√ Acceleration 0–100 km/t 8,6/7,6 sekunder.
√ Tomvikt utan förare cirka 1 789/1 946 kilogram.
√ Maxlast med förare cirka 400–600 kg.
√ Bakre lastutrymme 437 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 1 052 l.
√ Lastutrymme under golvet (durken).
√ Inget lastutrymme under huven (frunk).
√ Dragkrok med dragvikt 975 kg.
√ Taklast sannolikt 75 kg.
√ Längd–bredd–höjd: 435 x 181 x 155 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall sannolikt 3 000 mil eller tolv månader.
√ Garantier: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd sannolikt tolv år, lack tre år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Pris är inte klara, men för Nissan Leaf 52 kWh sannolikt från 440 000–490 000 kronor och för Nissan Leaf 75 kWh från cirka 500 000–560 000 kronor.

Dagens Nyheter nämner två huvudkonkurrenter till Nissan Leaf 75 kWh: MG 4, ”Vi har hyllat MG 4 och inte minst XPower. MG planerar en kombiversion av 4. Prestanda och räckvidd är jämförbara. Nissan behöver en Nismo-version av Leaf för att matcha XPower. Pris: Från 299 990 kronor.”; Renault 4 E-tech Electric, ”Lite mer högbyggd med lite mer utstrålning. Men också lagom fransk i inredningen med tre krångliga rattspakar. Något mindre än Leaf, har mindre batterier och kortare räckvidd. Pris: Från 384 900 kronor.”

Andra konkurrenter är rimligen: Hyundai Kona EV, Kia EV3, Kia Niro EV, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQB, Nissan Ariya, Škoda Elroq, Tesla Model Y, Volkswagen ID.3, Volvo EX30 och Zeekr X.

Jag saknar en del på nya Nissan Leaf 75 kWh: snabbare laddning, dragkrok med rejäl dragvikt, taklast, frunk samt besked om hög maxlast, långa serviceintervaller, högsta Euro Ncap-betyg och lågt pris.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nissan Leaf 75 kWh, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”lyft jämfört med föregångaren”
+ ”snyggare, kantigare och tuffare” än tidigare Leaf
+ enkel och lättmanövrerad förarmiljö
+ vippknapp för olika körlägen
+ knapp för enpedalsläge
+ Googles operativsystem
+ dimbart panoramaglastak
+ två bildskärmar som smälter samman till en enhet
+ låg front som gör att man ser framskärmarna
+ lågt luftmotstånd
+ värmning och kylning av batteriet via reseplanerare eller manuellt
+ bra räckvidd
+ har dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G
+ ”trygg och bekväm på vägen”
+ stabil gång
+ korta men bra dynor
+ stora och tydliga växelknappar
+ bra utrymme mellan framstolarna
+ tyst

På minussidan:
– växelknapparna sitter för långt bort
– långsam snabbladdning (150 kilowatt)
– omodern batteriladdning
– bara framhjulsdrift
– högljudda och irriterande varningsljud
– stötig fjädring/gång
– ingen frunk
– Inte längre i framkant
– bagageutrymmet har liten öppning, är lågt och djupt

Nissan Leaf 75 kWh får 17 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 20 december 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Nissan

Artikeln publicerad 22 december 2025