Coronapandemin har försenat många elbilar, men 2022 ser ut att bli en tsunami av elbilar. De flesta är helt nya, några är uppdateringar (facelift) av tidigare elbilsmodeller. De flesta är från tillverkare, som tidigare fokuserat på bilar med förbränningsmotor.
Många traditionella och även en del nya biltillverkare jagar Tesla. Det var tydligt senast på Ecarexpo i Stockholm 29 april–1 maj 2022.
”Kampen om elbilsköparna hårdnar rejält 2022”, slår Dagens PS Motor fast på sin webbplats (1 januari 2022). I rubriken talar Dagens PS Motor om 20 nya bilar 2022.
Min sammanställning är nu uppe i drygt 30 nya bilmodeller 2022:
Aiways
Kinesiska Aiways ska komma med suven Aiways U5.
Audi Q6 e-tron
Audis fjärde helelektriska modell, en stor suv byggd på samma plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT.
Audi e-tron (facelift)
Audis första helelektriska bil kommer med facelift, som bland annat har räckvidd på över 50 mil. Är i storlek som Audi Q6 e-tron.
BMW iX 1
BMW:s uppdaterade version av lilla BMW X1. Mycket av tekniken lär vara samma som iX3. Bilen är konkurrent till Mercedes EQA.
BMW i7
BMW:s lyxiga limousine med räckvidd på cirka 60 mil. Bilen är konkurrent till Mercedes EQS.
Citroën Ami
Citroëns lilla elbil Ami är för stadstrafik eller som elektrisk mopedbil, räckvidd 75 kilometer. Oklart om den kommer till Sverige.
DFSK
Kinesiska DFSK, som är gemensamt ägt av Dongfeng och Chongqing Sokon, ska komma med två- och fyrhjulsdrivna suven DFSK Seres 5 Electric.
Fisker
Amerikanska Fisker Automotive ska komma med bilen Ocean.
Genesis GV60
Hyundai- och Kiakoncernens lyxmärke Genesis kommer till Europa med en lyxigare version av Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6.
Hyundai Ioniq 6
Hyundais helelektriska sedan, räckvidd över 50 mil och snabb supersnabbladdning. Utmanar Tesla Model 3.
Kia EV6 GT
Kias sportversionen av Kia EV6, med snabbare acceleration (0–100 km/t på 3,5 sekunder) än Tesla Model Y Performance.
Lotus
Lotus har ännu inte gett bilen ett namn, men den är en suv, kallas Typ 132 och har snabb supersnabbladdning. Del av i Geely.
Lucid Motors
Amerikanska Lucid Motors ska komma med bilen Lucid Air.
Lynk & Co
Kinesisk-svenska Lynk & Co, syskonföretag till Volvo Cars, kan komma med helelektriska bilar, som redan finns i Kina.
Mercedes EQE
Mercedes kommer med EQE både som sedan och suv, räckvidd upp till 66 mil. Av många sedd som främsta utmanare till Tesla.
MG
Kinesiska MG ska komma med suven MG Marvel R Electric och kombimodellen MG5 Electric.
Nissan Ariya
Nissans försenade Ariya är den första helelektriska bilen efter Nissan Leaf, en suv med räckvidd upp till 50 mil.
Nio
Kinesiska Nio ska komma med sedanen ET7 och suven ES8.
Polestar 3
Polestars andra helelektriska bil, en sportigare version av kommande Volvo XC90/Embla, räckvidd på cirka 60 mil.
Renault Mégane E-Tech
Renaults elbil för de större massorna, en av årets mest spännande nyheter, räckvidd 47 mil.
Škoda Enyaq iV Coupé
Škodas kupéversion av populära elbilen Enyaq med räckvidd på drygt 50 mil.
Skywell ET5
Nytt kinesiskt märke, som debuterade på Ecarexpo 29 april 2022, med framhjulsdrift och räckvidd på cirka 40 mil.
Subaru Solterra
Subarus första elbil delar plattform med Toyota bZ4X. För första gången kommer Subaru med bil, som har enbart tvåhjulsdrift.
Toyota bZ4X
Toyotas första elbil delar plattform med Subaru Solterra, kommer med fyrhjuls- och tvåhjulsdrift och har räckvidd på cirka 45 mil.
Vinfast
Vietnamesiska Vinfast ska komma med två suvar till Europa, VF 8 och VF 9, tidigare presenterade som VF e35 och VF e36.
Volvo Embla
Volvos elbilsefterföljare till XC90 får sannolikt namnet ”Embla”, fyrhjulsdrift, toppmodern teknik och en räckvidd på 60 mil.
Volkswagen ID.5
VW:s ID.5 är kupéversionen av ID.4, som ID.5:an har stora likheter med. Den får lite längre räckvidd.
Volkswagen ID.Buzz
VW:s helelektriska version av den klassiska folkabussen, har samma drivlina som ID.4, bakhjulsdrift och räckvidd på 30–45 mil.
Xpeng Motors
Kinesiska Xpeng Motors kommer med fyrhjulsdrivna sedanen Xpeng P7 och Xpeng P5
Totalt ser det alltså ut att komma drygt 30 nya, helelektriska modeller under 2022. Därmed kan vi räkna med rekordmånga elbilar i år att lägga till det redan befintliga utbudet.
Jörgen Bengtson
Artikeln publicerad 6 januari 2022
Uppdaterad 7 maj 2022